سرعت باور نکردنی رشد و شیوع ساس ها

آیا تا به حال راجع به این که ساس ها چقدر سریع شیوع پیدا می کنند، فکر کرده اید؟

این جانداران کوچک، چطور می توانند تا این حد سریع، محدوده ای وسیع را به قلمرو خود تبدیل کنند.

برای پاسخ به این قبیل پرسش ها، باید زندگی ساس ها را زیر ذره بین قرار دهیم.

تولید مثل و جابجایی ساس ها:

میزان تولید مثل و توانایی جابجایی، دو عامل بسیار مهم تأثیر گذار بر سرعت شیوع ساس ها هستند. نرخ بالای تولید مثل ساس، سبب می شود یک ساس ماده بتواند لشکر شکست ناپذیری از ساس ها را، در مدت زمانی کوتاه، بوجود بیاورد. در درجه دوم، این توانایی جابجایی ساس ها است که این جانداران را قادر می سازد به سرعت در منطقه ای گسترده، پراکنده شوند.

محل زندگی ساس ها:

برخلاف تصور اغلب افراد، ساس ها برای زندگی در یک مکان بی عیب و نقص یا مکانی کثیف و آلوده، هیچ اولویتی قائل نیستند. تنها شرط انتخاب محل زندگی برای ساس ها، این است که به یک منبع غذایی دسترسی داشته باشند.

ساس ها قادرند در هر مکانی زندگی کنند. بنابراین، این ادعا که ساس ها جذب کثیفی و زباله ها می شوند، کاملاً بی اساس است. به هم ریختگی، شلوغی و بی نظمی فقط به ساس ها کمک می کند راحت تر پنهان شوند؛ اما بر جذب این حشرات تأثیری ندارد.

پی بردن به وجود آلودگی ساس در مکانی به هم ریخته بسیار مشکل است. در چنین مکان هایی زمانی متوجه آلودگی ساس ها می شویم که جمعیت آن ها به شدت افزایش یافته و کار از کار گذشته است. این مسئله، سبب بروز سوء تفاهمی می شود که ساس ها جذب آلودگی می شوند.

ساس ها در مکان های نامرتب راحت تر پنهان می شوند

بهترین مکان برای زندگی ساس ها، محیط گرمی است که در آن، دسترسی به وعده غذایی خون محیا باشد. با در دست بودن چنین شرایطی برای ساس ها، از سرعت بالای گسترش آن ها شگفت زده خواهید شد.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به، عادات جابجایی ساس ها و آنچه که باید در رابطه با سرعت تولید مثل ساس در خانه، بدانید.

سرعت شیوع و انتقال ساس از اتاقی به اتاق دیگر چقدر است؟

یک ساس ماده با توجه به شرایط، هر روز می توانند بین یک تا 12 تخم بگذارد. به طور متوسط، تعداد تخم هایی که یک ساس ماده در کل مدت عمر خود تولید می کند، بین 200 تا 500 تخم متغیر است.

اگر نمی دانید چقدر طول می کشد تا آلودگی ساس را به چشم ببینید، کافی است نگاهی به اعداد بالا بیندازید. اعداد گویای این هستند که طولی نمی کشد آلودگی ساس، به مشکلی خارج از کنترل تبدیل شود. بنابراین بهتر است هر چه زودتر با استفاده از نکات پیشگیری و کنترل هجوم ساس، از مشکلات بیشتر جلوگیری کنید.

ساس ها برای زنده ماندن باید از میزبان خونگرمی که معمولاً انسان است، تغذیه کنند. این حشرات تا زمان فرا رسیدن زمان تغذیه، در نزدیکی میزبان خود مخفی می شوند.

می توان گفت، سرعت شیوع و انتقال ساس از اتاقی به اتاق دیگر، به سرعت جابجایی یک شیء آلوده به ساس، از اتاقی به اتاق دیگر، بستگی دارد. چرا که این وسایل هستند که ساس را از جایی به جای دیگر منتقل می کنند؛ نه پاهای آن ها!

ساس ها سوار بر مبلمان، لباس ها، چمدان یا وسایل خانگی دیگر، از جایی به جای دیگر منتقل می شود. این مسئله باعث شده، ساس بدترین سوغات سفر باشد؛ که ناخواسته، با خود به منزل می برید.

در صورتی که شرایط مکانی که وسیله، ساس ها را به آنجا برده، مطلوب باشد؛ آن ها به تولیدمثل ادامه می دهند. این آفات، در جستجوی میزبانان جدید، می توانند در کل خانه پراکنده شوند.

آیا ساس ها می توانند از خانه ای به خانه دیگر منتقل شوند؟

میزان پراکندگی ساس ها از خانه ای به خانه ی دیگر، به میزان رفت و آمد ساکنین دو خانه، بستگی دارد.

انتقال ساس از خانه ای به خانه دیگر

ساس ها مسافرین بسیار زیرکی هستند. مکان هایی مانند هتل ها و خوابگاه ها همین طور وسایل حمل و نقل عمومی مانند هواپیماها و کشتی های مسافرتی، مکان های ایده آل برای این میهمانان ناخوانده هستند.

مکان هایی با حجم زیاد مهمانان شبانه، مانند خوابگاه ها و بیمارستان ها، رایج ترین مکان های شیوع ساس هستند.

در کل ساس ها می توانند از دو طریق گسترش یافته و منتقل شوند. همانطور که قبلاً هم گفته شد، رایج ترین راه جابجایی ساس ها، از طریق وسایل و دومین روش، راه رفتن است.

جابجایی ساس از طریق وسایل در اسباب کشی: ساس ها می توانند طی اسباب کشی از خانه ای به خانه دیگر منتقل شوند. برای این کار کافی است خود را به چمدان، لباس، ملافه، جعبه ها یا مبلمان برسانند. پس از آن بقیه مراحل جابجایی، به عهده صاحب خانه است که وسایل را به خانه جدید منتقل می کند.

راه رفتن: هرچند ساس ها نمی توانند پرواز کنند، اما با داشتن شش پا، می توانند با سرعتی بسیار زیاد، راه بروند.

سرعت راه رفتن ساس ها بر روی اغلب سطوح، 1.3 متر در دقیقه است. این سرعت، معادل میانگین سرعت راه رفتن بزرگسالان می باشد. سرعت بالای راه رفتن باعث می شود ساس ها بتوانند بین طبقات و اتاق ها جابجا شوند و قبل از دیده شدن، به مخفیگاه جدید خود پناه ببرند.

ساس با شش پای خود، به سرعت حرکت می کند

تولید مثل: ساس ها بعد از تغذیه کردن برای هضم غذا و جفت گیری به محل های پنهان خود برمی گردند. در صورت وجود شرایط مناسب، تخم ساس در مدت زمانی کمتر از یک ماه و نیم به ساس بالغ رشد خواهد نمود. عمر هر ساس با توجه به شرایط بین چهار ماه تا بیش از یک سال، متغیر است.

تنها کاری که ساس ها در آن استادند، تغذیه و تولید مثل است. در نتیجه این حشرات به سرعت نور به حریم شما تجاوز کرده و آن را تصاحب می کنند.

بهترین راه از بین بردن ساس، سم بسیار مؤثر ضد ساس بدباگ.آی آر است. این سم قوی، کلیه ساس ها و تخم و نوزادان آن ها را با سرعت نور نابود می کند.

چگونه ساس ها از شخصی به شخص دیگر، انتشار می یابند؟

با اینکه ساس ها برای زنده ماندن و تولید مثل، نیاز به تغذیه از خون دارند، اما روی بدن میزبان خود زندگی نمی کنند. در حقیقت، انتشار ساس ها از شخصی به شخص دیگر اتفاق نمی افتد، بلکه از طریق جابجایی وسایل آلوده رخ می دهد.

مثلاً، میهمانانی که به خانه تان می آیند می توانند ناآگاهانه ساس ها را با خود به آنجا بیاورند. بچه ها هم می توانند آن ها را با کوله پشتی خود از مدرسه به خانه منتقل کنند.

ساس ها حشراتی فرصت طلب هستند. آن ها در گوشه ای پنهان می شوند و منتظر می مانند تا زمانی که شرایط برای تغذیه فراهم باشد. در صورتی که پناهگاه ساس ها به نحوی تخریب شود، راهی برای انتقال به مکان دیگری در آن حوالی، پیدا می کنند. این کار می تواند یافتن و از بین بردن ساس ها را برای ما، بسیار دشوارتر کند.

پس در مجموع این که ساس ها با چه سرعتی پخش می شوند و شیوع می یابند، کاملاً به شما بستگی دارد.

 

 

نحوه خرید سم ساس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید