جای نیش حشرات دیگر را با ساس اشتباه نگیرید!

در مجموع به سختی می‌توان گزیدگی ساس‌ را از نیش سایر حشرات، تشخیص داد. در این مقاله به بررسی علائم گزش ساس و مقایسه آن با گزش سایر حشرات خواهیم پرداخت.

علائم گزیدگی ساس چیست؟

علائمی که در اثر گزش ساس بروز می کند معمولاً به ترتیب زیر می باشد.

یک. عوارض قرمز رنگ: برجستگی قرمزی که معمولاً با یک نقطه به رنگ قرمز تیره در وسط ناحیه ملتهب، همراه است.

دو. خارش

سه. حالت خطی یا خوشه‌ای نقاط گزیدگی: یکی از شاخصه های گزیدگی ساس، قرار داشتن نقاط ملتهب در کنار یکدیگر، به شکل خطی یا خوشه‌ای است.

چهار. محل ساس گزیدگی بیشتر بر روی صورت، گردن، بازو و دست‌ ها قرار دارد.

گزیدگی ساس، عارضه ای قرمز، کوچک و گرد است که از جای نیش پشه، برجسته تر می باشد. اگر شک دارید که عارضه ای به علت نیش ساس است یا نه، چند روز آن را زیر نظر بگیرید. در صورتی که خارش زخم تا چند روز ادامه پیدا کرد، به احتمال زیاد ساس شما را گزیده است. زیرا نیش ساس به سرعت نیش پشه، خوب نمی‌شود و تا هفته ‌ها ورم و خارش آن ادامه می‌یابد.

تشخیص حضور ساس یا بدباگ‌ها در محیط، می‌توانید به نکات زیر توجه کنید:

 

آثار نیش:

اگر شما یا افراد دیگر در خانه علائم گزش ساس دارید، ممکن است نقاط قرمز یا خارش‌های پوستی به عنوان نتیجه از نیش این حشرات ظاهر شود.

 

شکافها و درزها:

بدباگ‌ها معمولاً در شکافها و درزهای مختلف از جمله درزهای تخت‌خواب، لباس، و مبلمان پنهان می‌شوند. بررسی این نقاط و شکافها می‌تواند نشانگر حضور آنها باشد.

 

آثار خون:

در صورتی که بدباگ‌ها در محل خواب شما حضور داشته باشند، ممکن است بر روی پارچه‌ها یا تخت‌خواب‌ها نقاط خونین را مشاهده کنید. این نقاط به دنبال نیش ساس ها و استفاده از خون برای تغذیه می‌باشند

 

 

ساس ‌ها خرطوم خود را برای پیدا‌کردن رگ‌‌‌‌‎ های خونی کوچک، مستقیماً وارد پوست قربانی می‌کنند. آن ها این کار را آنقدر تکرار می‌کنند، تا هدف اصلی را پیدا کنند. اگر حرکات فرد مانع این کار شود، ساس جای خود را تغییر می‌دهد.

در هر نقطه گزش، نوک ساس، بزاقی حاوی مواد ضد انعقادی و بی‌ حس کننده، ترشح می‌کند.

واکنشی که بعد از گزیدگی ساس در بدن افراد بروز می کند؛ از شخصی به شخص دیگر، متفاوت است. بدن برخی، هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند. در حالی که ممکن است افراد دیگر، برآمدگی های قرمز و سفید خارش‌ ناکی را تجربه کنند. این برآمدگی ها، گاهی حتی با تاول و چرک همراه هستند.

خارش عوارض ناشی از ساس گزیدگی، ممکن است از چند دقیقه تا دو هفته ادامه داشته باشد. این مدت زمان، به واکنش بدن نسبت به مواد موجود در بزاق ساس، بستگی دارد. واکنش نسبت به نیش ساس در کودکان شدیدتر است. در چنین شرایطی می توان با روش های خانگی به درمان جای نیش ساس در کودکان پرداخته و خارش را تسکین داد.

از آنجاییکه عوارض گزش ساس‌، بسیار شبیه نیش سایر حشرات است، به ندرت کسی ساس‌ را مسئول گزیدگی خود می‌داند. این عامل، موجب گسترش بیشتر آلودگی ساس‌ در محیط زندگی می‌شود. به همین دلیل، به محض مشاهده جای نیش و یا ورم، به سرعت رختخواب خود را بطور کامل بررسی کنید.

نیش ساس چه شکلی است؟

هنگام مکیدن خون توسط ساس، به واسطه ترشح مواد بی حس کننده، دردی احساس نمی شود. معمولاً زمانی متوجه گزیدگی ساس می شوید، که عوارض گزیدگی را در قسمت های مختلف بدن خود، مشاهده کنید. این عوارض، برجستگی های قرمز رنگی هستند که، معمولاً به شکلی خطی در یک مسیر قرار گرفته‌اند.

تشخیص گزیدگی ساس، با توجه به رنگ گزیدگی

 واکنش آلرژیک متوسط یا شدید به بزاق ساس، در اغلب افراد، بین 24 ساعت، تا سه روز بعد از گزش، ظاهر می‌شود. این واکنش می‌تواند باعث ورم یا آماس قرمز رنگ روی پوست شود که با خارش بسیار زیاد، ‌همراه است.

عوارض ناشی از گزش ساس، ممکن است تا چندین روز پس از گزیدگی، همچنان متورم باقی بمانند.

تفاوت گزیدگی ساس با سایر حشرات:

خوب است بدانید، با وجودی که ساس‌ آفاتی بسیار رایج است؛ خوشبختانه طبق مطالعات انجام شده، سبب بروز بیماری نمی‌شود. تنها اثری که ساس‌ها به جای می گذارند؛ برجستگی قرمز به روی پوست، همراه با خارش یا واکنش آلرژیک جدی است.

چیزهایی که باید درباره نیش ساس بدانید:

بیشتر گزیدگی های حشرات، از طریق تماس مستقیم با آن ها و بیرون از منزل اتفاق می‌افتد. در این رابطه تنها دو استثنا وجود دارد، یکی ساس‌ها و دیگری شپش‌ها. این حشرات تنها از طریق تماس با فرد یا اشیاء آلوده، به شما انتقال یافته و باعث دردسرتان می شوند.

در ادامه به بیان تفاوت های گزش ساس با سایر حشرات پرداخته ایم. این اطلاعات به تشخیص نیش حشرات مضر دیگر، از ساس ها کمک خواهد کرد. زیرا بسیاری افراد در تشخیص این دو از یکدیگر، دوچار خطا می شوند.

تفاوت گزیدگی ساس با نیش زنبور:

نیش زنبور موجب ورمی قرمز رنگ روی پوست می شود، که بخش سفیدی آن را در بر می گیرد. همچنین نیش زنبور اغلب دردناک است؛ در حالی که نیش ساس هیچ دردی ندارد.

تفاوت گزیدگی ساس با گزش کک:

برخلاف ساس، کک‌ها برای حرکت از جایی به جای دیگر، بیشتر می جهند. کک‌ ها ترجیح می‌دهند حیوانات را بگزند، اما وقتی حیوانی در دسترس نباشند، از انسان تغذیه می‌کنند.

کک‌ ها معمولاً پوست لخت، مخصوصاً اطراف مچ پا را نیش می‌زنند؛ اما ساس ها بیشتر علاقه به گزیدن دست، بازوها، گردن و صورت دارند. عوارض گزش کک، هم به صورت انبوه و هم خطی دیده می‌شود. نیش کک‌ اغلب به شکل ورمی قرمز و خارش‌ دار ظاهر می‌شود و ممکن است با نیش ساس اشتباه گرفته شود.

کک ها بیشتر اطراف مچ پا را می گزند

تفاوت نیش پشه با ساس گزیدگی:

نیش پشه موجب خارش شده و گاهی باعث انتقال بیماری می شود. نیش پشه‌، بیشتر در ماه‌های تابستان، در طول شب تا سحر شایع است.

جای نیش پشه‌ها، صورتی رنگ و خارش دار است؛ که در موارد نادر موجب واکنش آلرژیک شدید می‌شود. همچنین مهمترین ویژگی گزیدگی ساس که حالت خوشه ای آن است، در نیش زدگی پشه مشاهده نمی شود.

تفاوت گزش عنکبوت با ساس:

عنکبوت‌ها به ندرت انسان را نیش می‌زنند، مگر اینکه در محیط آن ها خللی وارد شود، یا در حال جابجایی محل زندگی خود باشند.

این گزش‌ها بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که افراد برای پیداکردن لوازم خود به کمد، زیرزمین یا دیگر مکان‌هایی که به عنوان انباری از آن‌ها استفاده می‌شود، سر می زنند. همچنین در مواقعی که افراد در حالت خواب، به صورت اتفاقی روی عنکبوت‌ها بیفتند نیز، ممکن است توسط آن ها گزیده شوند.

نیش عنکبوت موجب نشانه‌های کوچک مثل، قرمزی پوست، ورم و درد محل گزیدگی می‌شود. همچنین در موارد جدی، علائمی به وجود می‌آورد که نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

تفاوت گزیدگی کنه با ساس:

کنه ها حامل بیماری لایم هستند. نیش کنه، عارضه ای به بزرگی چشم یک گاو، ایجاد می کند؛ در حالی که عوارض گزیدگی ساس کوچک است. کنه‌ها از طریق قسمت‌های تیز دهانشان خود را به پوست چسبانده، و بدون ایجاد درد در شخص، از او تغذیه می‌کنند.

آن ها به هر جایی از بدن می‌چسبند؛ اما معمولاً در موها، گوش، خط کمر، زیربغل و کشاله ران، پیدا می‌شوند. بیشتر کنه‌ها برخلاف ساس‌، در طول روز چسبیده به بدن شخص باقی می مانند.

تفاوت گزیدگی شپش با ساس:

شایع‌ترین نشانه شپش سر، خارش پوست سر به دلیل حساسیت به مواد موجود در بزاق شپش است. معمولاً گزش شپش، عوارض ظاهری ندارد. تنها گاهی در اثر خاراندن، پوست سر خراشیده شده و منجر به بیماری‌های باکتریایی ثانویه می‌شود.

تفاوت گزیدگی سوسک ریز فرش با ساس:

اگرچه سوسک ریز فرش، انسان را نیش نمی ‌زند، اما مو و پرز آن ها موجب حساسیت در پوست انسان می ‌شود. این حساسیت، باعث خارش شدید و زخم هایی می شود که ممکن است با جای نیش ساس اشتباه گرفته شوند.

نیش سوسک فرش باعث آلرژی می شود

تفاوت گزش مایت با ساس گزیدگی:

مایت‌های موجود در بدن انسان می توانند، از طریق تغذیه از پوست یا سوراخ‌ کردن آن، موجب سوزش ‌شوند.

این موجودات ریز، معمولاً در تا خوردگی های پوست یا هر خراشیدگی موجود در پوست، زندگی می کنند. عوارض ناشی از مایت ها، از گزیدگی ساس، قابل تشخیص است. مایت ‌های گونه ‌های دیگری چون پرندگان یا جوندگان، در صورت نبود میزبان اصلی خود، می‌توانند انسان‌ ها را نیش بزنند.

برخلاف گزش ساس‌، مایت ها هم در طول روز و هم طی شب، میزبان خود را می گزند و گزش دردناکی دارند. جانوران جونده کوچک، لانه پرندگان و خانه انسان‌ ها، محل زندگی این آفت هستند.

چطور می‌توان از نیش ساس پیشگیری کرد؟

در اینجا چند پیشنهاد برای شما داریم تا با توجه به آن ها از شر گزش ساس، در امان بمانید:

1. از حشرات دوری کنید.

2. از خوردن غذاها و استفاده از عطرهایی که موجب جذب ساس‌ می‌شود، خودداری کنید.

3. بررسی کنید که آیا نسبت به گزش ساس حساسیت دارید یا خیر.

4. از آفت کش های قوی و مطمئن استفاده کنید.

5. لباس های محافظ به تن کنید.

جدای از شکل عوارض ناشی از گزیدگی، دانستن اینکه کدام حشره شما را گزیده است، کمک بزرگی به روند درمان جای نیش ساس، خواهد نمود. افزایش اطلاعات در زمینه شناسایی گزش ساس، شکل و حس آن، کمک خواهد کرد سریع‌تر به این نتیجه برسید که می‌توانید گزیدگی را در خانه درمان کنید، یا باید به دنبال یک درمان پزشکی باشید.

اگر نسبت به نیش ساس حساسیت دارید، موضوع را با پزشک معالج خود مطرح کنید. برخی افراد با حساسیت‌ شدید نسبت به نیش ساس، ممکن است نیاز به استفاده از داروهای ضد آلرژی داشته باشند.

در انتها باید خاطرنشان کنیم که، مبارزه با تهاجم ساس، کار دشواری است و نیاز به توجه ویژه دارد. براساس گزارش مراکز پیشگیری و کنترل بیماری ها، تعداد افرادی که در خانه با آلودگی ساس مواجه هستند، در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است.

 پس تا دیر نشده با استفاده از قویترین سموم تخصصی ساس کش فروشگاه بدباگ، ساس ها را از زندگیتان بیرون کنید.

 

 

نحوه خرید سم ساس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید