درمان جای نیش ساس در کودکان

با به دنیا آمدن بچه ها نگرانی هایی والدین نیز آغاز می شود. دغدغه همه پدر و مادرها از لحظه تولد فرزندانشان، حفاظت از آن ها در برابر خطرات احتمالی است.

بیماری های و عوارض ناشی از گزش حشرات نیز، از جمله خطراتی هستند که نوزادان را تهدید می کنند. بسیاری از حشرات و آفات خانگی ناقل بیماری هایی بسیار خطرناک هستند. این بیماری ها علاوه بر این که ممکن است مشکلات غیر قابل بازگشت در کودکان و نوزادان به جای بگذارند؛ گاه تهدید جانی به دنبال دارند. بنابراین، دفع آفات از مهم ترین کارهایی است که والدین باید در راستای حفظ سلامت کودکان خود انجام دهند.

ساس ها یکی از رایج ترین آفات خانگی هستند که در سال های اخیر شیوع گسترده ای داشته اند. این حشرات کوچک، با گزش یا نیش خود باعث آزار می شوند، اما تا به حال هیچ گزارشی مبنی بر بیماری زا بودن ساس ها ارائه نشده است.

در مجموع، مبارزه با ساس ها و از بین بردن این حشرات کار آسانی نیست. بنابراین ممکن است با وجود انجام کلیه اقدامات احتیاطی، باز هم فرزندتان در معرض گزش ساس قرار بگیرد. در چنین شرایطی می توانید با استفاده از روش های ساده ای که در این مقاله شرح داده شده، عوارض گزش ساس را تا حد زیادی برطرف کنید.

اقدامات لازم برای درمان عوارض نیش ساس:

در ابتدا باید از خود این سوال را بپرسید که آیا عارضه موجود روی بدن کودک مربوط به نیش ساس است یا خیر؟ برای همین باید نشانه ها را به خوبی بررسی کنید.

تشخیص جای نیش ساس از نیش سایر حشرات به ویژه در کودکان، کار مشکلی است به همین دلیل پیشنهاد می کنم برای تشخیص درست، مقاله اشتباه نکنید این ها نیش ساس نیستند را مطالعه نمایید.

نشانه ها را مشاهده کنید

محل گزیدگی ساس روی بدن کودکان، دقیقاً شبیه گزیدگی ساس در بزرگسالان مشاهده می شود. ممکن است سه یا چهار روز طول بکشد تا عوارض ناشی از گزیدگی، روی بدن ظاهر شوند. این عوارض به شکل جوش های قرمز رنگ و مسطحی هستند، که اغلب به صورت خوشه ای یا در مسیر های خطی، در کنار هم قرار می گیرند. گاهی خطوط گزیدگی، حالت زیگزاگ دارند و گاهی اوقات در ردیف های مستقیم خود را نشان می دهند.

علائم نیش ساس در کودکان مشابه بزرگسالان است

ساس ها که انگل هایی خون خوار هستند اغلب شب هنگام فعالیت می کنند. این کار مزیت بزرگی برای ساس ها دارد؛ زیرا اغلب انسان ها شب ها در حال استراحت هستند و تحرک کمی دارند. در نتیجه ساس می تواند با خیالی آسوده از وعده غذایی خود لذت ببرد. بنابراین گزیدگی هایی که در بستر و بعد از غروب آفتاب اتفاق می افتد، به احتمال زیاد کار ساس های خون خوار است.

همان طور که قبلاً اشاره شد، به راحتی می توان نیش حشرات دیگر را با نیش ساس اشتباه گرفت. برای جلوگیری از این اتفاق، باید تمایز بین گزیدگی ساس و سایر حشرات را به خوبی بشناسید. به عنوان مثال، نیش کک روی پاها و بیشتر در اطراف مچ پا دیده می شود. این در حالی است که، ساس ها بیشتر از قسمت هایی از پوست که در هنگام خواب پوشیده نیست مانند بازو و شانه ها، تغذیه می کنند.

مؤثرترین راه تشخیص نیش ساس روی بدن کودکان، دیدن یک ساس واقعی در تختخواب است. متأسفانه ساس ها توانایی بالایی در پنهان شدن دارند و احتمال روبرو شدن با یک ساس سرگردان در رختخواب، نزدیک به صفر است.

این مسئله نباید شما را از یافتن ساس ها نا امید کند، زیرا ساس ها همیشه رد پایی از خود به جای می گذارند. برای یافتن ساس ها باید با صبر و حوصله رد پای آن ها را دنبال کنید.

از جمله اصلی ترین نشانه های وجود ساس می توان به لکه های مدفوع ساس بر روی تشک، اشاره کرد. مشاهده نقاط کوچک خون روی لباس خواب و ملافه و پوسته های قهوه ای نیز نشانه دیگر وجود ساس هستند.

همچنین وجود بوی تند شبیه به بوی کپک، نشان از آلودگی گسترده و کنترل نشده ساس ها دارد. بنابراین برای یافتن ساس ها حتی از کوچکترین بو و نشانه نیز نباید چشم پوشی کرد.

پس از تشخیص دقیق نیش ساس، نوبت به درمان جای نیش ساس می رسد.

واکنش های مختلف به نیش ساس:

همه افراد نسبت به نیش یک حشره، واکنش یکسانی ندارند. برخی هیچگونه علائمی را که ناشی از گزش باشد، تجربه نمی کنند؛ در حالی که افراد دیگر، دچار واکنش های شدید آلرژِیک می شوند.

خارش معمولی ترین نشانه نیش ساس است

خارش، معمولی ترین واکنشی است که در اثر اغلب گزیدگی حشرات از جمله ساس، در افراد مختلف ایجاد می شود.

اولین و مهم ترین نکته درباره جای نیش ساس، این است که از خاراندن و خراشیدن جای نیش ساس ها، خودداری کنید. خاراندن محل گزیدگی باعث ایجاد خراش در پوست شده و زمینه ساز ایجاد عفونت های ثانویه می شود.  

آشکار است که کنترل این مسئله در کودکان کار مشکلی است؛ بنابراین پرستاران کودکان باید دقت کافی داشته باشند.

اگر مشکوک به وجود ساس در منزل هستید یا در بدن فرزندتان جای نیش ساس مشاهده کرده اید؛ در اسرع وقت این مشکل را رفع کنید. چرا که با وجود عدم بیماری زایی ساس ها، تغذیه مکرر این حشرات از کودکان، عواقب وخیمی به دنبال دارد. ساس گزیدگی های مکرر می تواند سبب تندخویی، اختلال در خواب و حتی منجر به پریشانی عاطفی کودکان شود.

در اغلب موارد عوارض ناشی از نیش ساس طی دو هفته برطرف می شود. با این حال انجام اقدامات زیر کمک می کند خارش ناشی از نیش ساس سریعتر برطرف شود.

 بر طرف کردن خارش نیش ساس:

به محض مشاهده شواهدی از نیش ساس روی بدن کودک، محل نیش را با آب و صابون بشویید. این  اقدام می تواند به کاهش خطر ابتلاء به عفونت ثانویه پوست کمک کند؛ همچنین ممکن است خارش اولیه را کاهش دهد.

در صورت ادامه یافتن و وخیم تر شدن خارش، از کمپرس آب سرد استفاده کنید. کرم های ضد خارش موضعی، یا داروهای استروئیدی که پزشک تجویز کرده نیز می تواند خارش نیش ساس را تا حد زیادی بهبود دهد.

احتمال ساس گزیدگی را تا حد امکان کاهش دهید

هیچ کس از مواجهه با ساس ها مصون نیست. با این وجود، روش هایی وجود دارد که با به کارگیری آن ها، می توان احتمال گزیدگی توسط ساس ها را تا حد زیادی کاهش داد:

1. تخت، تشک ها و تمام ملافه های اتاق کودک خود را بطور دوره ای از نظر وجود نشانه های ساس، بررسی کنید.

تخت خواب، مکان مناسبی برای پنهان شدن ساس ها است

2. صندلی های ماشین، صندلی و کالسکه کودک را مخصوصاً در هنگام مسافرت و بعد از آن، بررسی کنید.

3. اگر کودک شما به مهد کودک می رود، وسایلی را که با خود به مهد می برد به شکل روزانه بررسی کنید. چیز هایی مانند بالش و پتو، عروسک های پشمی و کیف وسایل، برای پنهان شدن ساس ها ایده آل هستند.

کودکان برای محافظت خود از گزند آفاتی مانند ساس ها، به پرستاران و والدین خود متکی هستند.  اولین قدم در حفظ کودکان و همچنین بزرگسالان از ساس های دردسرساز، پیشگیری از این حشرات کوچک است.

با وجودی که ممکن است نیش ساس روی کودکان نسبتاً بی ضرر بوده و  کمترین عوارض را به دنبال داشته باشد، اما نباید آن ها را دست کم گرفت. چرا که این گزیدگی ها نشانه ای از مشکل بزرگتری هستند که در انتظار شما است.

برای پیشگیری و یا حتی درمان این مشکل بزرگ، از سم بسیار قوی ساس کش بدباگ.آی آر استفاده کنید. این سموم بسیار قوی با فرمول ویژه خود، کلیه ساس ها و تخم هایشان را ریشه کن کرده و ترس از آفت ساس در خانه را از بین می برد.

 

 

نحوه خرید سم ساس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید