راهنمای شناخت ساس و روش های نابودی آن

ساس یک مشکل جهانی است و سالهاست که همه برای از بین آن تلاش می کنند. عناصر اصلی مدرن از جمله گرمایش مرکزی و مبلمان نرم محیطی ایده آل برای ساس ها ایجاد کرده است.

سفرهای زیاد به آن ها این امکان را داده است که در چمدان ها و لباس ها با قایق ها، بین قاره ها حرکت کنند. در نتیجه گونه های ساس در نیمکره جنوبی با نیمکره شمالی مشترک است.

از طرف دیگر، بر خلاف تصور عموم، فقر و یا آلودگی بخش مهمی از این اتفاق نیست. ساس ها اخیراً مسئله ی مهمی برای هتل های پنج ستاره و حتی هواپیماهای خصوصی، در سراسر جهان بوده اند. این موجودات کوچک، فارغ از همه طبقه بندی های اجتماعی، در همه جا مشکل ساز شده اند. پس اولین اقدام مؤثر در ریشه کن سازی ساس ها افزایش آگاهی عمومی نسبت به آن هاست.

استرس پیدا کردن ساس ها در محیط زندگی، احتمالاً بیش از هر چیزی آزار دهنده تر است حتی نسبت به این موضوع که این حشرات واقعاً چه تأثیری بر سلامت افراد دارند! به همین دلیل به عنوان آفتی برای سلامت عمومی قلمداد می شوند.

ساس ها حشرات کوچکی هستند که با تغذیه از خون انسان و سایر میزبانان خون گرم زندگی می کنند. پس از تغذیه که حدود پنج تا دوازده دقیقه طول می کشد، این حشرات به پناهگاه خود باز می گردند. در واقع ساس ها حین تغذیه از خون انسان، موادی در بزاقشان دارند که موجب ایجاد واکنش های آلرژیک شده و علائم خارش داری از خود به جا می گذارند.

علائم نیش ساس و عوارض ناشی از آن

نیش ساس شبیه به یک برجستگی قرمز است. البته در بعضی موارد نیز می تواند فقط قرمز رنگ بوده و هیچ گونه برآمدگی نداشته باشند. برآمدگی قرمز ناشی از نیش ساس نتیجه ی واکنش آلرژیک به ماده ی بی حسی موجود در بزاق ساس است که در خون میزبان وارد می شود.

نشانه های به جا مانده از نیش ساس بر بدن

نیش ساس ممکن است از نیش پشه قابل تشخیص نباشد. گرچه نیش ساس نسبت به نیش پشه مدت طولانی تری روی پوست باقی می ماند. همچنین نیش ساس ممکن است بلافاصله قابل مشاهده نباشد و سه الی چهار روز طول می کشد تا ظاهر شود. نیش های ساس نقطه قرمز در مرکز ایجاد نمی کنند بلکه این ویژگی مربوط به نیش کک ها است. با این حال، شباهت نیش ساس و کک در این است که هر دو الگوهای خطی را دنبال می کنند. در بیشتر موارد یکی از نشانه های شناسایی نیش ساس ایجاد الگوهایی زیگزاگی است.

هیچ گونه شواهدی از بیماری زا بودن ساس ها وجود ندارد. همچنین تا کنون مشاهده نشده که  ساس ها انتقال دهنده ی بیماری از میزبانی به میزبان دیگر باشند. آزمایش های گسترده ای در محیط های آزمایشگاهی انجام شده است و نتایج به دست آمده از آن، موارد گفته شده در بالا را تأیید می کند. بنابراین ساس ها نسبت به برخی دیگر از حشرات رایج، مانند کک که قابلیت انتقال بیماری را دارند، خطرناک نیستند.

شایع ترین محل تجمع ساس ها

ساس ها از طریق وسایل کسانی که بین محیط های مختلف در رفت و آمد هستند جابحا می شوند. به همین دلیل به راحتی در تمام دنیا گسترش یافته اند. برای ساس ها تفاوتی بین مکان های آلوده و تمیز وجود ندارد. آن ها فقط به دنبال میزبانی هستند که بتوانند از در صورت نیاز از آن تغذیه کنند. ساس ها در مکان هایی که جمعیت زیادی در آن ساکن هستند، مانند هتل ها، بیمارستان ها، مجتمع های مسکونی و مواردی از این قبیل بیشتر یافت می شوند.

ساس ها در هر جایی؛ تمیز یا آلوده؛ شیوع پیدا می کنند

همچنین ساختار بدن و ترجیح دمایی ساس ها به نحوی است که به مدت طولانی قابلیت زندگی روی بدن میزبان را ندارند. زیرا شکل پاهای ساس، مانند شپش که پنجه های  تخصص یافته ای برای چسبیدن به موی میزبان دارد، برای حضور همیشگی روی بدن میزبان مناسب نیستند.

همچنین ساس ها دماهایی پایین تر از دمای بدن انسان را ترجیح می دهند. پس به همین دلیل ساس ها بعد از تغذیه از میزبان به مکان های اختفای خود باز می گردند و شما برای پیدا کردن آن ها باید درز و شکاف های باریک نزدیک به محل خواب را جستجو کنید.

نشانه های وجود ساس

برای یافتن ساس ها باید به دنبال علائم مشخصی باشید. نشانه هایی که فقط مختص ساس هستند. با این روش به راحتی می توانید از وجود و یا عدم وجود ساس ها در خانه مطمئن شده و  محل اختفای آن ها را با سرعت بیشتری پیدا کنید.

جستجوی درز و شکاف ها برای پیدا کردن نشانه های ساس

برای شروع، باید در قسمت های نزدیک تخت به دنبال علائم زیر باشید:

یک. لکه های قرمز رنگ و یا رنگی شبیه به زنگ زدگی آهن

دو. حجم زیادی از پوسته های ریخته شده، ناشی از پوست اندازی ساس

سه. مشاهده ساس های زنده

چهار. نشانه های نیش ساس روی پوست

تمام درزها و شکاف های موجود در دیوارها، کنار پنجره ها و درب ها را بررسی کنید. همچنین درز دوخت بالش ها، رو تختی، لبه های فرش و غیره که ساس ها به راحتی در آن جا می شوند. این قسمت ها، دارای شرایط مساعدی برای تجمع ساس ها هستند.

راهکارهای از بین بردن ساس

در صورتی که پس از بررسی علائم به جا مانده از ساس به این نتیجه رسیدید که ساس ها به خانه و اتاق خواب شما هجوم آورده اند باید دست به کار شده و به سرعت آن ها را از بین ببرید.

بهترین و سریع ترین راه برای ریشه کن کردن ساس  ها، استفاده از سموم تخصصی ضد ساس است که طی سال های طولانی، توسط متخصصان تهیه شده است.

سموم تخصصی ضد ساس، بهترین راه مبارزه با تهاجم ساس است

قبل از شروع عملیات دفع ساس ها بهتر است تمام لباس ها، ملافه، روبالشی، کتاب و وسایل مشکوک دیگر را تمیز کرده و درون کیسه های جداگانه نگه دارید.

در صورتی که خیلی زود متوجه حضور ساس ها در خانه شده اید می توانید از روش های خانگی نیز استفاده کنید. موادی از قبیل خاک دیاتومه و جوش شیرین، در از بین بردن ساس ها تأثیر خوبی دارند. روش های دیگری نیز مانند استفاده از دماهای خیلی بالا و یا دماهای خیلی پایین نیز وجود دارند که رایج نیستند.

در صورت تهاجم ساس، تشک یا وسایل آلوده به ساس را به راهرو منتقل نکنید. مبلمان آلوده را می توان با استفاده از بخارشو تمیز کرد. اما قرار دادن تشک آلوده در مناطق رفت و آمد مشترک یا خیابان ممکن است ساس را به واحدهای مجاور در یک مجتمع و سایر مکان های نزدیک به آنجا انتقال دهد.

ساس در سفر

در صورتی که می خواهید به سفر بروید، آیا می دانید باید چه اقداماتی انجام دهید تا هنگام بازگشت از سفر خطر وجود ساس ها در چمدان شما کاهش یابد؟

راه های انتقال ساس در سفر

هنگامی که به اتاق می روید، چمدان های خود را روی زمین قرار ندهید. به دنبال مکانی باشید که از کف اتاق فاصله داشته باشد و در سطح آن نیز ترک، درز و شکافی نباشد. مثل قسمت های سنگی حمام. حمام از مکان هایی است که احتمال وجود و مخفی شدن ساس ها در آن خیلی کم است.

سپس به اتاق خود در هتل جستجوگرانه نگاه کنید تا مکانهای مخفی احتمالی ساس ها مانند لبه‌های فرش، درزهای تشک، روبالشی، قسمت بالای تخت یا تاج تخت، کاغذ دیواری یا سایر مکانهای کوچک مانند شکاف ها را بررسی کنید.

در مرحله بعدی، به طور مشخص به درزهای تشک دقت کنید تا علائم فعالیت ساس ها را پیدا کنید. لکه های قرمز تیره و یا سیاه، پوسته های ساس و حتی خود ساس که در آن پنهان شده اند.

هرگز لباس های خود را روی تختخواب یا هر مکان احتمالی آلوده به ساس نگذارید. لباس های خود را مستقیما از چمدان به کمد های لباس منتقل کنید.

هنگامی که از چمدان خود استفاده نمی کنید، در چمدان یا کیف مسافرتی خود را ببندید. به این ترتیب، در صورت وجود ساس، آن ها نمی توانند در طول شب، بالای چمدان شما حرکت کرده و به داخل آن نفوذ کنند.

هنگام بازگشت از مسافرت، به ویژه مسافرت های خارج از کشور، بهتر است تمام لباس های خود را شسته و سپس آن ها را دوباره مورد استفاده قرار دهید. بهتر است شستن لباس ها در آب با دمای بالا انجام شود. با استفاده از ترفند مانع از ورود احتمالی ساس به خانه خواهید شد.

پس از یک دوره افزایش شدید هجوم ساس ها و استفاده از حشره کش های قوی د.د.ت، تصور می شد که جمعیت ساس ها ریشه کن شده است. اما پس از گذشت 50 سال، جمعیت ساس ها دوباره افزایش پیدا کرد و سمومی که قبلا برای ریشه کن کردن ساس مورد استفاده قرار گرفته بودند، دیگر روی ساس ها موثر واقع نشدند. این نشان می دهد که ساس ها مانند بسیاری از حشرات در برابر برخی مواد موجود در سموم خطرناک قدیمی، مقاوم شده اند.

برای ریشه کن کردن ساس می توان از روش های متفاوتی استفاده کرد اما نتیجه قطعی در بر نخواهد داشت. بهترین راهکار استفاده از سموم کشنده ساس است که با فرمولاسیون خاص، قابلیت نفوذ به تمام درزها و شکاف ها را داشته و خانه شما را از ساس پاکسازی می کند.

 

نحوه خرید سم ساس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید