خلاصی از شر ساس در چند گام

اولین قدم مبارزه با ساس ها این است که مطمئن شویم آیا در خانه ساس وجود دارد یا خیر؟

بهترین و مهمترین نشانه وجود ساس در منزل، وجود علائم گزیدگی بر روی پوست بدن است. به همین دلیل برای اینکه مطمئن شوید که آیا ساس در محلی وجود دارد یا خیر، پوست ساکنین خانه را به خوبی بررسی کنید. در صورتی که به برآمدگی ها یا تاول های ریز قرمز رنگ برخوردید، باید بگویم که متاسفانه شما گرفتار ساس شده اید.

اما نگران نباشید؛ زیرا قصد داریم در این مقاله راه های از بین بردن ساس ها را معرفی کنیم.

در ابتدا باید بگوییم مبارزه با ساس ها کار چندان راحتی نیست و موفقیت در این مبارزه، به عوامل مختلفی بستگی دارد.

چند نمونه از عوامل مؤثر در مبارزه با ساس ها عبارتند از:

1. اینکه چه تعداد ساس در محیط زندگی شما وجود دارد؛

2. مکان های مناسب برای اختفای ساس ها در چه حد در محیط زندگیتان موجود است؛

3. آیا خانه های دیگر نزدیک به خانه شما هم گرفتار ساس هستند یا خیر؟

4. آیا همه ساکنین خانه در مبارزه علیه ساس ها، همکاری خواهند کرد یا خیر؟

خلاص شدن از شر ساس، با توجه به نوع و میزان آلودگی، ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها، به طول بیانجامد. در ابتدا باید پاسخی برای سوال چگونه ساس ها را بیابیم؟ پیدا کنید. در ادامه باید بدانید، برای موفقیت در مبارزه علیه ساس ها، تلاش همه جانبه و همکاری تک تک ساکنین خانه، ضروری است.

گام هایی که در ادامه آورده شده اند، به شما در شروع کار کمک خواهند نمود.

یک . ابتدا باید آفت یا مشکل را به درستی شناسایی کنید.

دو . برای مبارزه با آفت مورد نظر، برنامه ای اصولی تهیه نمایید.

سه . از گسترش و انتشار آلودگی در نواحی دیگر خانه، جلوگیری کنید.

چهار . برای مبارزه با آفت آماده شوید.

پنج . ساس ها را ریشه کن کنید.

شش . خانه را پاکسازی کنید.

هفت . اقدامات لازم جهت پیشگیری از شیوع مجدد ساس را انجام دهید.

شاید برای دست یافتن به نتیجه مطلوب، لازم باشد هر یک از مراحل فوق را چندین بار تکرار نمایید؛ پس لطفاً صبور باشید.

یک. شناسایی و تشخیص آفت:

شناسایی و تشخیص ساس

در این مرحله آثار و شواهد ناشی از آفت را به دقت بررسی کنید تا در تشخیص آفات دچار اشتباه نشوید. با مطالعه مقالات موجود در سایت بدباگ.آی آر به راحتی خواهید توانست ساس و نشانه های آن را شناسایی کنید. کسانی که قبلاً با مشکل مشابهی مواجه بوده اند نیز، می توانند تا حد زیادی شما را راهنمایی کنند.

در صورتی که در آپارتمان زندگی می کنید و وجود ساس در منزلتان محرز شده؛ حتماً مدیر ساختمان را از این مسئله خبردار کنید. زیرا ممکن است واحدهای مجاور نیز آلوده به ساس باشند.

برای اطلاع از شدت آلودگی ساس، تمام نقاط دارای احتمال حضور ساس را بررسی کنید. برای اطمینان بیشتر، محیط اطراف این نقاط را نیز از نظر بگذرانید.

دو. تهیه تقویم مبارزه با آفات:

گام بعدی این است که در یک تقویم، تمام برنامه شخصی مانند تعطیلات و مسافرت هایی که رفته اید را یادداشت نمایید.

تاریخ و مکان هایی را که در آن ها ساس یافته اید را به دقت در تقویم ثبت کنید.  سوابق ثبت شده، باید تا پایان کل مراحل دفع آفت نگهداری شوند. این کار کمک می کند متوجه اثربخشی یا بی نتیجه بودن برنامه مبارزه با ساس بشوید. همچنین، راحت تر تصمیم می گیرید که کجا چه کاری انجام دهید تا سریع تر ساس ها را ریشه کن کنید.

حداقل تا یک سال پس از دفع ساس ها، به بررسی ها ادامه دهید تا مطمئن شوید هیچ ساسی جان سالم به در نبرده است.

سه. جلوگیری از گسترش آلودگی:

خود را از وسایل آلوده به ساس خلاص کنید

برای این کار باید ابتدا از شر کلیه وسایل آلوده به ساس خلاص شوید. بهترین راه از بین بردن ساس موجود در وسایل، قرار دادن آن ها در کیسه های پلاستیکی بزرگ تا زمان شستشو است.

اما آیتم های غیرقابل شستشو را باید حداقل به مدت یک سال، داخل کیسه پلاستیکی نگهداری کرد تا از مرگ ساس های درون آن مطمئن شد.

بعد از هر بار استفاده از جاروبرقی، کیسه آن را تعویض کنید. کیسه استفاده شده را در یک کیسه پلاستیکی به خوبی مهر و موم کنید و بلافاصله آن را به ظرف زباله خارج از خانه، انتقال دهید.

اگر نمی توانید ساس های موجود در مبلمان یا تخت خواب را از بین ببرید، آن ها را دور بیندازید. اینگونه وسایل را به شکلی مخدوش کنید تا شخص دیگری وسوسه نشود که آن را وارد خانه خود کند. به عنوان مثال، روکش را پاره و بخش های چوبی را از وسایل جدا کنید. یا می توانید با اسپری رنگ واژه ساس را بر روی آن ها یادداشت کنید.

از مأمورین محترم شهرداری تقاضا کنید هر چه سریعتر وسایل آلوده به ساس را از محیط زندگیتان دور کنند.

در صورتی که می توانید کلیه ساس های موجود در وسیله ای را به شکلی ایمن از بین ببرید، آن وسیله را دور نیندازید.

چهار. برای از بین بردن ساس ها آماده شوید:

مرحله آماده سازی برای درمان، بسیار مهم است؛ زیرا این کار یافتن ساس های باقی مانده را، آسانتر می کند. این مرحله غیرقابل چشم پوشی است و هر کسی که قصد مبارزه با ساس را دارد باید آن را به خوبی انجام دهد.

در گام چهارم شامل اقداماتی می شود که با انجام آن ها به سرعت از شر ساس ها خلاص می شوید؛

1-4 تمامی بهم ریختگی ها را از بین ببرید تا ساس ها سنگری برای پنهان شدن نداشته باشند.

اتاق مرتب، جایی برای پنهان شدن ساس ندارد

هنگام انجام این کار، حواستان باشد که ساس ها را بیشتر پراکنده نکنید. به عنوان مثال وسایل را از منطقه آلوده به ساس به اتاق های دیگر انتقال ندهید.

زباله ها یا موارد آلوده به ساس را مستقیماً درون کیسه های پلاستیکی قرار دهید. بلافاصله پس از پر شدن کیسه ها، آن ها را به سطل زباله بیرون از خانه منتقل کنید.

مجله و روزنامه های اضافی را در خانه انبار نکنید.

لباس ها را بر کف اتاق باقی نگذارید. توده های لباس روی زمین، مکانی بی نظیر برای اختفای ساس ها هستند.

همه جعبه های مقوایی را دور بریزید زیرا ساس ها می توانند در مقوا پنهان شوند. در صورت نیاز، جعبه های پلاستیکی را به جعبه های مقوایی ترجیح دهید.

لباس ها و وسایلی را که از آن ها استفاده نمی کنید، از خانه خارج کنید. قبل از این کار از عدم وجود ساس در وسایل مطمئن شوید. این کار از پراکندگی بیشتر ساس ها جلوگیری خواهد کرد.

2-4 تختخواب خود را به جزیره ای غیر قابل نفوذ تبدیل کنید.

برای این کار، تختخواب خود را حداقل در فاصله 15 سانتی متری دیوارها قرار دهید.

اطمینان حاصل کنید که هیچ ساس، لارو و تخم ساسی در رختخواب، چهارچوب تخت یا در قسمت تاج آن، وجود ندارد.

روکش های ضد ساس بسازید. این روکش ها باید دارای زیپی باشند که کاملاً بسته می شود. در نتیجه ساس ها نمی توانند به درون آن نفوذ کنند. از این روکش ها برای پوشاندن تشک و چهارچوب تخت استفاده کنید. هر ساسی که در داخل این روکش به دام بیفتد راه فراری ندارد، تا این که از گرسنگی از بین رود.

تمام ملحفه ها را طوری در زیر تشک جمع کنید که هیچگونه تماسی با کف اتاق نداشته باشند.

در اطراف هر یک از پایه های تخت، با استفاده از موادی نظیر روغن درخت چای، جوش شیرین، خاک دیاتومه و.. سدی ضد ساس بسازید. این مواد هر ساسی را که سعی در صعود از پایه تخت دارد، از بین خواهند برد. این سد ضد ساس را حداقل باید به مدت یک سال، در اطراف تخت خود مورد استفاده قرار دهید.

زیر پایه های تخت سد ضد ساس بسازید

در زیر تخت نباید هیچ وسیله یا شیئی قرار داشته باشد؛ پس زیر تخت خواب خود را به طور کامل تخلیه کنید. برای جلوگیری از انتشار ساس ها به اتاق های دیگر، وسایل را در گوشه ای از همان اتاق، نگهداری کنید.

 در صورت لزوم، می توانید وسایل را بازرسی و تمیز کرده یا دور بیندازید.

3-4 تمیز کردن همه وسایل موجود در یک اتاق آلوده به ساس

شستشو، به تنهایی برای از بین بردن ساس ها کافی نیست. کلیه لباس ها، ملافه ها و سایر وسایل مقاوم در برابر گرما را، به مدت 30 دقیقه در خشک کن خانگی، در معرض حرارت بالا قرار دهید. حرارت خشک کن، باعث از بین رفتن ساس ها و تخم هایشان می شود.

وسایل تمیز شده از ساس را در کیسه های پلاستیکی سر بسته نگهداری کنید؛ تا مطمئن شوید ساس ها دوباره نمی توانند در آن ها نفوذ کنند.

برای از بین بردن ساس ها و تخم هایشان، مبلمان، قرنیزها، پشت کلید و پریزها و غیره را بازرسی و تمیز کنید.

برای انتقال وسایل از یک اتاق به اتاق دیگر، حتماً از کیسه های پلاستیکی سر بسته استفاده کنید.

وسایل و ابزارهایی را که در پاکسازی مورد استفاده قرار می دهید، به خوبی تمیز یا منهدم کنید.

روی مبلمان به دنبال ساس ها، تخم آن ها و یا شواهدی مبنی بر وجود آن ها باشید. هر چیز مربوط به ساس، می تواند از نشانه های وجود ساس در اتاق باشد. از پوسته های ریخته شده گرفته، تا تخم های هچ شده، همگی نشانه ای بر وجود ساس در آن نقطه هستند. پس از یافتن نشانه ها، آن ها از بین ببرید تا بهتر بتوانید میزان موفقیت خود در درمان ساس را ارزیابی کنید.

4-4 لانه ساس ها را از بین ببرید

ترک و شکاف های اطراف قرنیز ها را از بین ببرید.

فواصل موجود بین قرنیزها و دیوارها را با مواد مناسب پر کنید

هرگونه آسیب وارده به دیوارپوش ها را تعمیر کنید و اطمینان حاصل کنید که بین کاغذ دیواری و دیوار، هیچ فاصله ای موجود نیست.

در جستجوی ساس ها پریزها را بررسی کرده و در صورت لزوم تمیز نمایید.

پنج. ساس ها را بکشید

برای کشتن ساس ها، ابتدا باید از ایمن، قطعی و بی ضرر بودن روش مبارزه ای که انتخاب کرده اید، مطمئن شوید.

با توجه به شرایطی که در آن قرار دارید، ممکن است روش های مبارزه ای مناسب برای شما، متفاوت باشد. بنابراین برای انتخاب روش مناسب خود، به دقت عمل کنید.

درمان ساس از طریق گرما: استفاده از خشک کن لباس در درجه حرارت بالا، روشی مناسب برای از بین بردن ساس است.

همچنین می توانید این گرما را به روش های دیگر تولید کنید. مثلاً وسایل آلوده به ساس را در پلاستیک به خوبی بسته بندی کرده و در اتوموبیلی که در آفتاب پارک شده قرار دهید. برای تاثیر بیشتر می توانید بدنه اتوموبیل را با کیسه های پلاستیکی سیاه بپوشانید.

این کار می تواند به از بین بردن ساس های در اثر گرما، کمک کند. اما احتمال موفقیت در این روش، به آب و هوای شهر محل سکونت شما بستگی دارد.

درمان ساس با سرما: فریزری با دمای داخلی 18- درجه سانتیگراد، تابوت سردی برای ساس ها خواهد بود. از دماسنج برای بررسی دمای فریزر استفاده کنید، زیرا فریزرهای خانگی همیشه دارای دمای منفی هیجده درجه نیستند.

استفاده از بخارشو برای درمان ساس: بخار روش مناسبی برای از بین بردن ساس ها است به شرطی که دمای آن حداقل 55 درجه سانتیگراد باشد. بخار، به راحتی می تواند به درون درز و شکاف ها نفوذ کرده و ساس ها را در مخفیگاهشان از پا در آورد.

بخار 55 درجه ساس ها را می کشد

از بخار می توان برای از بین بردن ساس موجود در فرش، تشک، چهارچوب تخت، مبلمان و ... استفاده کرد. به یاد داشته باشید بخار نباید با جریان شدید بدمد، زیرا سبب پراکنده شدن ساس ها در اطراف می شود.

پس از اتمام مراحل تمیز کردن اولیه و از بین بردن ساس ها، هر چند روز یک بار محیط را از جهت وجود ساس بررسی کنید. اگر باز هم ساس دیدید، یا ساس هایی هستند که در حین تمیز کاری از چشمتان پنهان مانده اند یا حاصل تخم هایی هستند که به تازگی هچ شده اند.

موارد گفته شده را با شکیبایی بارها و بارها انجام دهید تا در نهایت کلیه ساس های محیط زندگیتان را ریشه کن کنید.

اما اگر به دنبال راه مطمئن، ساده و قطعی نابودی ساس ها می گردید؛ از سم بسیار قوی ساس کش بدباگ.آی آر استفاده کنید. این سموم قوی به سرعت کلیه ساس ها و تخم های آن ها را ریشه کن می کنند.

 

 

نحوه خرید سم ساس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید