برای پیشگیری از ورود ساس به خانه و نابودی آنها چه اقداماتی باید انجام داد

ساس ها آفات خونخواری هستند که عمدتاً از میزبان خود، انسان، که در حال استراحت و یا خواب است تغذیه می کنند. نابودی و ریشه کنی آن ها از خانه بسیار سخت تر از پیشگیری از ورود آن ها به خانه است. اما در هر صورت بهتر است از راهکار های پیشگیری و مبارزه با این حشره خونخوار کوچک آگاهی داشته باشیم. به این ترتیب می توان راحت تر از شر این موجودات خلاص شد.

برای نابودی ساس چه کارهایی باید انجام داد؟

ساس ها، حشرات مزاحمی هستند که هیچ کس مایل نیست آن ها را در اتاق و یا تخت خود ببیند. اما متأسفانه این حشرات بیشتر از چیزی که فکرش را می کنیم به ما نزدیک هستند و با یک اقدام اشتباه می توان راه ورود به خانه را برای آن ها مساعد کرد. اما چه راهکارها و اقدامات کلیدی وجود دارند که بتوان به کمک آن ها از آلودگی خانه نسبت به ساس جلوگیری کرد؟

شناخت ساس و مشکلات سلامتی ناشی از آن

اولین کاری که هر فرد برای ریشه کن کردن ساس ها باید انجام دهد این است که بتواند این حشرات را از سایر حشرات مزاحم تشخیص داده و بشناسد. وقتی نسبت به وجود آفت ساس احساس نگرانی و ترس می کنید، خودبخود هر چیزی در نظر شما، شبیه به ساس می شود!

ساس های بالغ

ساس بالغ از لحاظ شکل و اندازه شبیه به دانه سیب است. اگر اخیرا تغذیه نکرده باشد بدنی صاف و قهوه ای رنگ خواهد داشت و در غیر این صورت گرد و قرمز رنگ خواهند بود.

نمف ساس

نمف یا ساس نابالغ طی 5 مرحله پوست اندازی به ساس بالغ تبدیل می شود. ساس های نابالغ، ظاهری شبیه به ساس های بالغ دارند اما اندازه آن ها بسیار کوچکتر است.

تخم ساس

تخم ساس بسیار کوچک است و یافتن آن ها کار سختی خواهد بود. ساس های ماده بالغ، موادی از خود ترشح می کنند، که از طریق آن، تخم های خود را درون درز و شکاف ها پنهان می کنند. مکان هایی از قبیل:

  •  درز روبالشی
  •  درز روتختی
  •  شکاف دیوار
  •  پشت کاغذ دیواری
  •  قسمت های مختلف تخت

یکی از رایجترین محل های پنهان شدن ساس ها، اطراف تخت و تشک است

ساس، آفت سلامت عمومی

ساس ها حشرات کوچک و خونخوار به رنگ قهوه ای مایل به قرمز هستند و زمانی که ما خواب هستیم از خون ما تغذیه می کنند. با اینکه هنوز انتقال بیماری از طریق ساس ها تأیید نشده است اما از این آفات به عنوان آفت سلامت عمومی یاد می شود زیرا موجب اختلال در خواب، ایجاد استرس و اضطراب در فرد می شود.

نشانه های قطعی وجود ساس در خانه

یک نشانه قطعی از وجود ساس ها این است که جای گزیدگی روی پوست باقی می گذارند که معمولاً قرمز رنگ بوده، به صورت زیگزاگی روی پوست دیده می شود و با خارش همراه است. اما از چه راه هایی می توان برای خلاصی از شر ساس ها در خانه استفاده کرد؟

علائم وجود ساس در خانه

علائمی غیر از جای نیش ساس نیز وجود دارد که می توان با مشاهده آن ها به وجود ساس در خانه پی برد. این علائم عبارتند از:

  • مقادیر زیادی از پوسته های حاصل از پوست اندازی ساس ها
  • استشمام بویی شبیه به تخم دانه گیشنیز و یا فاسد شدن مواد غذایی شیرین در اتاق خواب
  • مشاهده لکه های قهوه ای رنگ شبیه به زنگ زدگی روی ملافه ها و روتختی
  • مشاهده ساس های زنده

قابل ذکر است که ساس ها عمدتاً شب فعال هستند، به همین دلیل مشاهده فضولات و سایر علائم ناشی از وجود ساس در خانه، محتمل تر از مشاهده ساس های زنده خواهد بود.

راه های احتمالی ابتلا به ساس

ساس، همسفر دیرینه انسان ها

از ساس ها به عنوان همسفر دیرینه انسان نیز یاد می شود. این حشرات عمدتاً در تخت و وسایل خواب انسان پنهان می شود از این رو به آن ها ساس تختخوابی نیز گفته می شود. مسافرها، از ناقلین مهم ساس در جهان به شمار می روند و هتل ها همیشه با دردسری به نام ساس، دست و پنجه نرم می کنند.

هنگامی که قصد مسافرت دارید حتما اتاق خود در هتل، مسافرخانه و یا هر جایی که برای سکونت موقت خود در نظر گرفته اید را به خوبی بررسی کنید.

اقامت در هتل می تواند عامل انتقال ساس به خانه شما باشد

خرید وسایل دست دوم

اگر اثاثیه دست دوم می خرید حتماً از فروشنده بپرسید که چطور با ساس ها مقابله می کنند و اگر دیدید که هیچ برنامه خاصی برای این مسائل احتمالی ندارند، نشانه خوبی نخواهد بود و شاید بهتر باشد مغازه دیگری را برای خرید وسایل دست دوم انتخاب کنید.

هنگامی که لباس دست دوم می خرید نیز توصیه می کنیم که آن را با دمای بالا در لباسشویی شسته و خشک کنید. این کار را باید بلافاصله پس از اینکه لباس خریداری شده را به خانه آوردید انجام دهید. می توانید لباس های خود را با ترکیبی از آب گرم و جوش شیرین نیز بشویید.

اگر قصد اجاره یک خانه و آپارتمان جدید دارید، حتما قبل از ورود، از صاحب خانه بپرسید که قبلا آلودگی ساس داشته یا خیر و اینکه این ساختمان تا حالا برای کشتن ساس سمپاشی شده یا خیر؟

چطور از شر ساس ها خلاص شویم؟

چندین توصیه برای خلاصی از ساس ها وجود دارد. این توصیه ها و پیشنهادات، می تواند شامل مواردی باشد که خودتان نیز می توانید به راحتی آن ها را انجام دهید و از ورود ساس به خانه پیشگیری کنید.

کارهایی که باید انجام شود:

از سموم تخصصی ضد ساس استفاده کنید. ساس ها نسبت به برخی حشره کش ها مقاوم هستند. بهتر است برای دفع قطعی ساس و ریشه کن کردن آن ها از سمومی با فرمولاسیون جدید و ایمن بهره ببرید.

ملافه و لباس ها را بشویید و برای اینکار از آب داغ 60 درجه استفاده کنید یا اینکه تنظیمات ماشین لباسشویی را روی دمای بالا گذاشته و حداقل به مدت 30 دقیقه اجازه دهید لباس ها با حرارت خشک شوند.

یکی از راه های پاکسازی لباس ها از ساس، شستن آن ها در آب با دمای بالا است

خانه را به طور مرتب تمیز کرده و جاروبرقی بکشید. ساس ها هم در فضاهای تمیز و هم فضاهای کثیف پیدا می شوند اما وقتی به شکل منظم فضای داخلی خانه را تمیز کنید، پیدا کردن آن ها در همان مراحل اولیه آلودگی راحتتر خواهد بود.

چطور نیش ساس را تشخیص داده و درمان کنیم؟

معمولاً علائم نیش ساس در طی یک هفته یا کمی بیشتر به طور خود به خود رفع می شوند اما می توانید با انجام برخی اقدامات از شدت خارش و یا سوزش ناشی از خارش بکاهید. بهتر است از خاراندن مداوم محل نیش ساس صرفنظر کنید. برای این کار بهتر است کرم های استروئیدی خفیف یا ملایم مثل کرم هیدروکورتیزون را برای تسکین گزیدگی ساس استفاده کنید.

در صورتی که پس از نیش ساس مشکلات زیر را داشتید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

  • خارش و سوزش زیاد در محل نیش ساس
  • متورم شدن محل نیش
  • احساس خارش شدید
  • عدم رفع قرمزی پس از مصرف داروها یا پمادها
  • افزایش یکباره قرمزی و خارش

شاید در اثر گزیدگی ساس و خاراندن شدید آن قسمت از پوست، عفونت ایجاد شده باشد و برای درمان به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید.

چطور با محل گزیدگی ساس برخورد کرده و درمان کنیم؟

محل های قرمز رنگ و همراه با خارش روی پوست که ناشی از گزش ساس هستند معمولاً در طی 1 یا 2 هفته بهبود پیدا می کنند اما روش های درمانی نیز وجود دارند که به شما کمک می کنند تا فرایند بهبود را تسریع ببخشید. می توانید از روش های زیر نیز استفاده کنید:

  • استفاده از کرم پوستی حاوی هیدروکورتیزون
  • مصرف آنتی هیستامین نظیر دیفن هیدرامین

 

 

نحوه خرید سم ساس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید