1. ساس ها چقدر عمر می کنند؟

ساس ها بسته به شرایط محیطی و دسترسی به غذا دو تا شش ماه، می توانند زنده بمانند. در برخی موارد دیده شده که ساس ها تا یک سال هم بدون تغذیه زنده مانده اند. در حالت عادی ساس ها باید پنج تا ده روز یکبار از خون تغذیه کنند. تحت شرایط کنترل شده در آزمایشگاه ساس ها به مدت چهار سال عمر داشته اند.

2. چگونه می توان به طور دائم از ساس ها در خانه خلاص شد؟

بعد از دفع قطعی ساس باید از موادی استفاده کنید که ساس ها را از خانه شما دور نگه داشت. موادی نظیر: خاک دیاتومه، روغن درخت چای، اسانس نعناع، اسانس اسطوخودوس، اسپری الکل، مایع سفید کننده، سرکه و غیره.

3. آیا می توان با استفاده از سرکه سفید و یا سرکه سیب ساس ها را از بین برد؟

بله در بین درمان های خانگی استفاده از سرکه سفید و سرکه سیب می تواند از بهترین راه های دفع ساس باشد. حتی می توان از سرکه سیب جهت کاهش التهاب و خارش ناشی از نیش ساس هم استفاده نمود.

4. آیا می توان با استفاده از سشوار، ساس ها را از بین برد؟

ممکن است سشوار روشی مطمئن برای دفع ساس با گرما به نظر بیاید. اما این روش تنها در صورتی می تواند تأثیرگذار باشد که بیشتر از چند دقیقه با ساس ها در تماس مستقیم باشند. پس راه حلی منطقی برای دفع قطعی ساس ها به شمار نمی آید.

5. چه حشراتی می توانند با ساس اشتباه گرفته شود؟

برخی حشرات به دلیل ریز بودن اندازه بدنشان و رنگ مشابه می توانند با هم اشتباه گرفته شوند. در مورد ساس نیز ممکن است این اشتباه صورت بگیرد. حشراتی نظیر: سوسک عنکبوتی، سوسک فرش و سوسک های خانگی که در مرحله نمف هستند نیز به ساس ها شباهت دارند. همچنین این سوسک ها در مکان هایی شبیه به محل پنهان شدن ساس ها یعنی درز و شکاف دیوارها و نزدیک به مکان های مرطوب زندگی می کنند.

6. نرخ تولید مثل ساس ها چگونه است؟ 

ساس ها در مقایسه با سایر حشرات، به کندی تولید مثل می کنند. آن ها روزانه یک عدد تخم می گذارند. در حالی که مگس های خانگی می توانند تا پانصد عدد در یک روز تخم بگذارند. هر تخم ساس برای هچ شدن به هشت تا یازده روز زمان نیاز دارد. بعد از هچ شدن نیز حدود پنج هفته طول می کشد تا به سن بلوغ رسیده و قابلیت تخمگذاری داشته باشد.

7. چگونه می توان ساس نر را از ساس ماده تشخیص داد؟

ساس های نر و ماده از نظر مشخصات ظاهری به هم شبیه هستند به جز در قسمت انتهای شکم، که در نرها زائده ای مشخص به چشم می خورد. هچنین از آنجایی که پوست ساس ها کاملاً مات نیست، قسمت های داخلی بدن ساس نر و ماده، دارای الگوهای متفاوتی است.

8. آیا ساس ها در کل طول روز می توانند روی لباس های ما باقی بمانند؟

جواب کوتاه به این سوال این است که خیر! ساس ها نمی توانند کل روز روی لباس شما باقی بمانند. ساس ها می توانند از طریق لباس و یا چمدان و حتی سایر آیتم ها با شما به مکان دیگری منتقل شوند. اما مثل آفاتی نظیر شپش و کک نمی توانند روی بدن شما زندگی کنند.

9. آیا ساس ها می توانند روی مو و سر ما زندگی کنند؟

خیر. ساس ها مثل شپش و یا کک در موهای انسان ساکن نمی شوند. حتی آن ها ترجیح می دهند در قسمت هایی از بدن انسان که با مو پوشیده نشده است، تغذیه کنند. از آنجایی که ساس ها روی بدن انسان زندگی نمی کنند، تخم های خود را نیز روی پوست قرار نمی دهند. بنابراین نیازی نیست در مورد مشکل ساس ها روی موهای خود نگران باشید.

10. آیا ساس ها در طول روز نیز فعالیت می کنند؟

اگر چه رایج ترین زمان برای فعالیت ساس ها در شب است اما آنها موجوداتی شب زی و یا شب کار نیستند. آن ها می توانند در طول روز نیز از پناهگاهشان بیرون بیایند و به دنبال وعده غذای شان باشند. پس شما در طول روز هم باید مراقب گزش های ساس باشید.

11. آیا پودر بچه باعث مرگ ساس ها می شود؟

در واقع از پودر بچه می توان به عنوان تله ای برای جذب ساس ها استفاده نمود. در صورتی که ساس ها به مدت طولانی با پودر بچه در تماس باشند، می تواند موجب مرگ آن ها شود.

12. آیا ساس ها می توانند در ماشین زندگی کنند؟

حضور همیشگی ساس ها در اتومبیل ممکن است به ندرت اتفاق بیفتد. اما از آنجایی که ساس ها می توانند خود را به لباس، مبلمان، چمدان و حتی حیوانات خانگی شما متصل کرده و به مکان زندگی شما انتقال یابند. آن ها حتی می توانند در ماشین شما نیز از همین طریق رخنه کرده، سکونت کنند و همان جا باقی بمانند. همچنین این امکان برای ساس های موجود در ماشین شما وجود دارد که بتوانند به راحتی با وسایلی که با خود به خانه می برید به آنجا منتقل شوند.

13. آیا ساس ها در حمام نیز می توانند وجود داشته باشند؟

بسیار بعید است که ساس ها در حمام پیدا شوند. دلیل آن نیز این است که ساس ها معمولاً برای تغذیه روی بدن انسان می آیند. تغذیه ساس ها عمدتاً شب هنگام و زمانی که میزبان در خواب است صورت می پذیرد.

14. آیا وجود ساس در هتل ها رایج است؟

اگر شما اغلب سفر می کنید، احتمال مواجهه با ساس در هتل نیز افزایش می یابد. ساس به شکل فزاینده ای در هتل ها رو به افزایش می باشد.

15. آیا با شستن لباس ها می توان از شر ساس خلاص شد؟

دمای ثابت پنجاه درجه سانتیگراد، برای شستن لباس ها موجب مرگ ساس می شود. برای این کار باید تمام وسایل آلوده و مشکوک به وجود ساس نظیر: روکش های بالش، رو تختی، تمام لباس ها، کوسن و ... را شست. همچنین تمیز کردن فرش ها و تشک ها نیز با بخارشو می تواند به حل این مشکل کمک کند. اما باید یادآور شد با اینکه شستن لباس ها با آب گرم و خشک کردن آن ها می تواند یکی از راه های از بین بردن ساس باشد، اما قطعی نیست.