آیا ساس می تواند سبب بیماری شود؟

هزاران سال است که ساس ها به عنوان انگلی انسانی، شناخته شده اند. با این حال مطالعات علمی انجام شده بروی این حشره، بسیار جدید و محدود است.

نگاهی تخصصی به زندگی ساس:

مسافرت برون مرزی، مهاجرت، تغییر در شیوه کنترل آفات و مقاوم شدن حشرات نسبت به حشره کش ها، می تواند عامل تجدید حیات این حشره خون خوار، در کشورهای توسعه یافته، باشد.

از سال 1980 آلودگی به ساس، در خانه ها، آپارتمان ها، اتاق های هتل ها، بیمارستان ها و خوابگاه های آمریکا، شایع شد. در سال های آتی، میزان گزارش های مربوط به شیوع ساس در این کشور، دو برابر شد.

پس از آمریکا، شیوع ساس در سایر کشورهای جهان نیز با افزایش 100 درصدی مواجه شد.

ساس ها در سراسر جهان، یافت می شوند. 91 گونه از این خانواده بدون بال وجود دارد که از خفاش ها، پرندگان و پستانداران، تغذیه می کنند. کلمه ساس یا سایمکس، از کلمه لاتین لکچلاریس، به معنی نیمکت یا تختخواب، گرفته شده است.

تنها 2 گونه ساس، شامل سایمکس لکچلاریس و سایمکس همیپترس بیشتر از انسان تغذیه می کنند، سایر گونه های ساس به ندرت این کار را انجام می دهند.

ساس های بالغ به شکل بیضی مسطح هستند و تقریباً 5 میلی متر طول دارند. این حشرات، به کنه های تغذیه نکرده یا سوسک های کوچک، شباهت دارند. ساس را حتی با چشم غیر مسلح نیز به راحتی قابل می توان تشخیص داد.

یک ساس بالغ، به رنگ قهوه ای مایل به قرمز دیده می شود، در حالی که ساس های نابالغ بسیار کوچکتر بوده و اغلب به رنگ زرد روشن هستند. ساس ها دارای سرهای هرمی شکل، با چشمانی مرکب و برجسته، شاخک های باریک و یک خرطوم طویل در زیر سر و قفسه سینه، هستند.

پس از یک وعده غذایی، طول بدن یک ساس بین 30 تا 50 درصد و وزن آن، بین 150 تا 200 درصد افزایش می یابد.

سایز ساس ها قبل و بعد از تغذیه

میزان آلودگی به ساس معمولی در سراسر جهان، به سرعت در حال افزایش است. از عوارض ناشی از آلودگی به ساس، می توان به گزیده شدن و واکنش های آلرژیک سیستمیک و پوستی اشاره کرد.

ساس ها چگونه از جایی به جای دیگر می روند؟

ساس ها در بین حشرات، به عنوان "مسافران قاچاق" شهرت دارند. دلیل این نام گذاری، توانایی بالای این حشرات در استفاده از هر چیز قابل تصور، به عنوان وسیله نقلیه است.

این حشرات در انتخاب نوع وسیله ای که سوار می شوند، هیچ وسواسی ندارند. به همین دلیل با هر چیزی که برخورد کنند، از چمدان گرفته تا مبل کهنه، بر آن سوار می شوند تا خود را به وعده غذایی شان برسانند.

ساس ها به کمک غریزه، در جستجوی وعده غذایی شان که خون است، به دنبال میزبان انسانی می گردند.

برای ساس ها فرقی نمی کند، کجا و کی وسیله ای برای سفر بیابند و شیوه حمل و نقل نیز برایشان اهمیتی ندارد. بنابراین غافلگیر کننده نیست که چرا افراد زیادی، از اینکه چطور گرفتار ساس شده اند، متعجب می شوند.

ساس ها به راحتی جابجا می شوند، اما بیماری زا نیستند

درست است که ساس ها بیماری زا نیستند، اما این انگل های مزاحم، به راحتی از طریق وسایل شخصی و خانگی انتقال می یابند. سپس تا رسیدن زمان مناسب، در جایی پنهان شده و صبر می کنند.

ساس ها با پنهان شدن در لباس ها و سایر وسایل شخصی افراد، سعی می کنند تا حد امکان به افرادی که در خواب هستند، نزدیک شوند.

این حشرات اغلب در فاصله ای به شعاع 2.5 متر از میزبان، در هر چیزی از تشک و جعبه گرفته تا قاب عکس، کتاب، پایه میز و غیره، کمین می کنند.

ساس ها در چنین مکان هایی کمین می کنند

آیا ساس مسری است؟

اگرچه عملاً از کسی ساس "نمی گیریم"، اما احتمال آلودگی به ساس، در مکان های پر رفت و آمد، بسیار زیاد است. بنابراین هنگام رفتن به مکان هایی از جمله فرودگاه، هتل و بیمارستان ها، که در طول شب نیز، مراجعه کننده دارند؛ به هر شکل ممکن، خود را از ساس ها محافظت کنید.

همانطور که گفتیم انتقال ساس از طریق لباس و چمدان، امکان پذیر است. بنابراین قبل از بازگشت به خانه، لباس و چمدانتان را بررسی نمایید تا از عدم وجود ساس، اطمینان حاصل کنید.  این کار کمک می کند که ساس، بدترین سوغات سفر، میهمان ناخوانده خانه شما نشود. حتی یک ساس را نباید نادیده گرفت. زیرا این آفات آنقدر سریع تخم می گذارند که، طولی نمی کشد که خود را درگیر تهاجم شدید ساس ببیند.

این که ساس ها مسری هستند یا نه؛ چندان اهمیتی ندارد. موضوعی که درباره ساس ها قابل توجه است، سرعت بالای این حشرات، در نقل مکان از خانه ای به خانه دیگر است. به خصوص در فضاهای مشترک، نظیر مجتمع های آپارتمانی و خوابگاه ها، انتقال ساس ها بسیار آسانتر است. کافی است کوله پشتی، لباس یا  یکی دیگر از وسایلتان را در مکانی آلوده به ساس قرار دهید. سپس به همراه وسایل، ساس ها نیز راهی خانه تان خواهند شد.

اغلب افراد به دلیل سرعت انتشار بالای ساس ها، به این خطا می افتند که ساس ها بیماری زا هستند. در آلودگی های شدید ساس، این انگل ها از طریق شکاف های موجود در کف، سقف و دیواره ها، در سراسر ساختمان پراکنده می شوند. همچنین ممکن است ساس ها از طریق مسیر لوله ها و کابل های برق، به واحدهای دیگر نیز انتقال یابند.

چگونه خطر ابتلاء به ساس را کاهش دهیم؟

پاسخ ما به این سوال که، آیا ساس ها مسری هستند؟ خیر است. ساس ها بر روی بدن انسان زندگی نمی کنند و نمی توانند مستقیماً از یک شخص به شخص دیگر منتقل شوند.

با این حال، هرچه ساس سریع تر بتواند خود را به لباس، ملحفه و مبلمان شما برساند، به همان اندازه، زودتر شما را گرفتار مشکل خواهد نمود. ساده ترین راه محافظت در برابر ساس، دشوار کردن انتقال ساس از خانه ای به خانه دیگر و متوقف کردن این مشکل، قبل از شروع آن است.

برای پیشگیری از ابتلاء به ساس چه باید کرد؟

راه پیشگیری از ابتلاء به ساس

1.در هنگام خرید مبلمان دست دوم محتاط باشید. ساس ها می توانند به راحتی بین کوسن های مبل یا حتی در اتصالات کشوها مخفی شوند.

2. نشانه های وجود ساس را بشناسید و هر چند وقت یک بار، رختخواب و ملافه ها را چک کنید. هنگام چک کردن وسایل، دقت کنید که حتی کوچکترین جنبده و موجود ریز، از چشمتان پنهان نماند.

3. بی نظمی و شلوغی اتاق ها را به حداقل برسانید و آن ها را تمیز کنید. هرچه شلوغی بشتر باشد، یعنی مکان بیشتری برای پنهان شدن ساس ها وجود دارد. از طرفی، بی نظمی پیدا کردن ساس ها را بسیار دشوار می کند.

4. در طول سفر، مراقب باشید. در صورت امکان، وسایلتان را از رختخواب و کف اتاق های هتل دور نگه دارید. می توانید وسایلتان را در قفسه کمد یا در حمام، نگهداری کنید.

5. پس از سفر، قبل از وارد شدن به خانه، چمدان خودتان را بررسی کنید. کیف ها، لوازم جانبی و آنچه به تن دارید را بررسی کنید. به یاد داشته باشید، ساس ها نیز می توانند سوار بر لباس شما سفر کنند.

با وجودی که در ابتدا به عدم بیماری زا بودن ساس ها اشاره شد، اما باید گفت که پتانسیل انتقال بیماری توسط ساس ها، هنوز به طور قطع مشخص نیست.

پس اگر هنوز نگران بیماری زا بودن ساس ها هستید، می توانید با استفاده از بهترین سموم ساس کش فروشگاه بدباگ.آی آر، از شر ساس ها خلاص شوید.

 

 

نحوه خرید سم ساس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید