ساس ها حشراتی خون خوار هستند

ساس ها حشراتی کوچک و خون خوار و آفاتی مزاحم هستند. گزش ساس ها هرچند باعث انتقال بیماری نمی شود، اما خارش قرمزی و تاول های پوستی ایجاد می کند که بسیار آزار دهنده است. این حشرات شب کار هستند و مقاوت بسیار بالایی نسبت به گرسنگی دارند؛ به گونه ای که می توانند بین 3 تا 12 ماه بدون تغذیه، زنده بمانند.

ساس چیست؟

ساس ها گروهی از حشرات با بیش از 90 گونه شناخته شده در سراسر جهان، هستند. این حشرات کوچک به خانواده سیمیسیدا که گروهی از انگل های خونخوار هستند تعلق دارند. زیرا همان طور که می دانیم ساس آفتی است که، انرژی مورد نیاز خود را از طریق خوردن خون جانداران خون گرم مانند انسان و حیوانات اهلی، تأمین می کند. 

رختخواب های گرم و نرم،  مخفیگاه هایی امن برای پناه گرفتن ساس ها هستند.

شکل ساس ها

ساس ها موجوداتی کوچک، دایره ای شکل با ظاهری مسطح هستند که بدن آن ها پس از تغذیه برآمده می شود. با وجودی که ساس ها فاقد قابلیت پروازند، اما پدهای بال کوچک غیر کاربردی دارند. این حشرات دارای 6 پا و 2 آنتن هست و رنگ بسیار متغیری دارند. رنگ ساس تابعی از عوامل مختلفی چون سن حشره و تغذیه آن است. با وجود مطالعات زیادی که در زمینه شناسایی ساس ها انجام شده است، هنوز هم حقایقی درباره ساس ها وجود دارد که از آن ها بی خبر هستیم. 

 نوزادان ساس یا همان نمف هابدن های شفافی دارند. حالت شفاف بدن نمف ها سبب می شود بتوان محتویات داخل معده آن ها را دید. در نتیجه نمفی که تازه تغذیه کرده است به رنگ قرمز خونی دیده می شود. حتی گاهی به دلیل معده های پر از خون قابل مشاهده شان، نمف های گرسنه و سیر در کنار هم، به شکل نقطه هایی قرمز و سفید دیده می شوند.

رنگ نوزادان ساس

ساس های بالغ نیز قبل از تغذیه به رنگ قهوه ای روشن و شکل مسطح دیده می شوند. اما پس از تغذیه، ساس ها به قهوه ای تیره تا قرمز تغییر رنگ می دهند.

درست است که ساس ها ناقل بیماری نیستند، اما این حشرات دردسرسازهایی تمام عیار هستند.

تغذیه ساس ها

اتاق خواب ما، پناهگاه و محل غذاخوری ساس ها است، زیرا این جانداران موذی علاقه شدیدی به خوردن غذا در تاریکی و سکوت دارند. از این رو ساس  ها را "حشره رختخواب" یا بدباگ نیز می نامند. آن ها در طول روز در گوشه و کنار اتاق خواب پناه می گیریند و به آرامی در انتظار فرا رسیدن شب می نشینند. شب هنگام، وقتی قربانی وارد رختخواب شد، ساس ها نیز فعالیت خود را از سر می گیرند و برای تغذیه روانه رختخواب می شوند. مدت زمان تغذیه هر وعده غذایی، به جثه و جنسیت ساس ها بستگی دارد و بین 3 تا 5 دقیقه متغیر است.

نقاط سیاهی که در گوشه و کنار خانه می بینید، ممکن است ساس هایی باشد که به تازگی خونتان را نوش جان کرده اند.

تغذیه، برای تأمین انرژی مورد نیاز برای تولید مثل ساس ها بسیار ضروری است. ساس بالغی که تا سرحد انفجار تغذیه کرده است، پس از جفت گیری در پاییز، به خواب زمستانی می رود. با آمدن بهار، ساس تخم گذاری را آغاز می کند تا تولد نوزادان با بازگشت میزبانان مصادف شود. این مسئله در رابطه با خانه هایی که اقامت دائمی در آن ها صورت نمی پذیرد، اهمیت بیشتری می یابد.

هر یک از پنج مرحله نوزادی ساس ها برای نمو یافتن به مرحله بعدی نیازمند یک وعده تغذیه خون هستند

گزارش ها حاکی از آن است که ساس ها موجودات بسیار مقاومی به گرسنگی هستند. یک ساس بالغ قادر است 3 تا 12 ماه بدون تغذیه دوام بیاورد. همین مسئله مبارزه با تهاجم ساس ها را به کاری بسیار سخت و نیازمند دقت و توجه بالا تبدیل نموده است. زیرا حتی اگر خانه تان را به مدت یک سال ترک کنید و بروید، باز هم ساس ها پس از یک سال با آغوش باز از شما استقبال خواهند نمود. این موارد نشان می دهد جلوگیری از تهاجم ساس به خانه، تا چه حد می تواند مهم باشد.  

ساس ها به شدت در برابر گرسنگی مقاوم هستند

تهاجم ساس ها

امروزه میزان تهاجم ساس ها در سراسر جهان افزایش یافته است. چراکه این آفات خانگی نیز مانند سایر آفات نسبت به اغلب سموم دافع مقاوم شده اند. بنابراین برای رهایی از شر ساس، این آفت دردسر ساز، نیازمند استفاده از سموم استاندارد کشنده ساس و تخم ساس هستیم که به صورت ویژه برای نابودی کلیه ساس های مقاوم به درمان با سایر آفت کش ها طراحی شده اند. قویترین سموم ساس کش را از بدباگ.آی آر تهیه نمایید و ساس ها را از میان بردارید.  

عوارض ناشی از گزش ساس

ساس ها از طریق گزیدن پوست شروع به مکیدن خون میزبان می کنند. این گزیدگی ها عوارض زیادی به دنبال دارد که از بثورات پوستی و اثرات روانی، تا علائم آلرژیک را شامل می شود. همچنین عوارض پوستی گزیدگی ممکن است از گزیدگی های فاقد علائم ظاهری، تا مناطق کوچک قرمزی و تاول های برجسته و بزرگ متغیر باشد.

بروز علائم ممکن است بین چند دقیقه تا چند روز به طول بیانجامد ولی خارش عموماً وجود دارد. در برخی موارد حتی فرد گزیده شده بوسیله ساس، ممکن است احساس خستگی یا تب داشته باشد.

هر چند به دلیل ارتباط این حشرات با خون، برخی از انتقال بیماری های خونی چون ایدز از طریق ساس ها نگرانی هایی داشته اند اما بیماری زا نبودن ساس ها از طریق آزمایش های پزشکی به اثبات رسیده است و جایی برای نگرانی نیست.

حواستان به چیزهایی که با خود به خانه می برید، باشد؛ چون ساس ها می توانند بدون اینکه متوجه شوید، سوار بر وسایل راهی منازل شما شوند.

ساس ها سوار بر وسایل راهی منازل می شوند

چه کسانی دارای ریسک ابتلا به ساس هستند؟

از آنجایی که ساس ها در همه جای این کره خاکی یافت می شوند، ابتلاء به ساس ها امر دور از انتظاری نیست. آلودگی به ساس برای هر کسی در هر سن و جنسیتی ممکن است رخ دهد و این مسئله برای کسانی که زیاد سفر می کنند، بسیار محتمل تر است. زیرا کافیست در یک هتل آلوده به ساس چند ساعتی بگذرانید تا نه تنها از خونتان تغذیه کنند، بلکه با ورود به کیف و وسایل شما، خود را مخفیانه به منزلتان برسانند. شک نکنید که ساس ها این کار را خواهند کرد، زیرا آن ها در این کار رقیب ندارند.

 

 

نحوه خرید سم ساس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید