آیا ساس از طریق سگ منتقل می شود

برای بسیاری از صاحبان سگ، احتمال مواجهه ناخوشایند با انگل وجود دارد. هرچند ساس ها، برخلاف انواع رایج انگل ها، نظیر کک و کنه ها، به طور متفاوتی منتقل می شوند. اما آیا سگ ها می توانند ناقل ساس باشند؟

ساس چیست؟

ساس حشره کوچکی است که از خون انسان و حیوان برای بقا تغذیه می کند. در مرحله بزرگسالی، این حشرات به رنگ قهوه ای مایل به سرخ، به طول حداقل 4 الی 5 میلیمتر می رسند، مانند دانه سیبی که از لحاظ ظاهری تخت است. علاوه بر آن، این نوع انگل، برخلاف کک ها، پرواز نمی کند. در اصل، ساس روی سطوحی مثل کف یا سقف می خزد. تخم ساس، ابعاد میکروسکوپی دارد و سفید رنگ است. همچنین، تقریبا هفت روز طول می کشد تا ساس سر از تخم دربیاورد.

طول عمر ساس می تواند نزدیک به یک سال باشد. ساس این طول عمر بالا را مدیون قابلیت چهار ماه زندگی کردن بدون تغذیه است. علاوه بر آن، ساس ها در طول شب فعالیت دارند. معمولا در طول روز، نزدیک به جایی که میزبان شان میخوابد، پنهان می شوند.

ساس ها نه تنها وارد محل زندگی شما می شوند، بلکه در مکانهای استراحت شما نظیر بالش، فنر مارپیچ تخت خواب، مبل و چارچوب تخت خواب مخفی می شوند.

آیا سگ ها می توانند ناقل ساس باشند؟

حالا، آیا سگ ها می توانند ناقل ساس باشند؟ سگ ها و دیگر دوستان پشمالو، به ندرت ناقل ساس هستند. برخلاف کک ها و کنه ها، ساس ها معمولا سگها را آلوده نمی کنند. به جای آن، ساس ها تغذیه می کنند و به مخفی گاهشان بازمیگردند.

ساس ها می توانند سگ ها را گاز بگیرند

به هر حال، علی رغم این حقیقت که ساس ها در موهای سگ شما نمی توانند زندگی کنند، سگ ها می توانند ناقل ساس باشند و در قلاده سگ پنهان شوند تا زمانی که میزبان انسانی پیدا کنند. شایان ذکر است ساس ها خون انسان را به سایر موجوادت از جمله سگ ترجیح می دهند. چون انسان به اندازه سگ مو ندارد، دسترسی به تغذیه را برای ساس آسانتر می کند. در نتیجه، شما نسبت به سگتان احتمال بیشتری دارید تا در معرض ساس قرار بگیرید و ساس را توسط چمدان آلوده و مبلمان دست دوم به خانه خودتان بیاورید.

آیا ساس ها سگ ها را گاز میگیرند؟

این انگلها از خز، پشم و یا هر چیز شبیه به اینها خوششان نمی آید، ساس ها می توانند حیوان خانگی شما را گاز بگیرند. همچنین، آنها در محل خواب حیوان خانگی پنهان می شوند، همانطور که در محل خواب شما مخفی می شوند. به هرحال، پیدا کردن رد گازهای ساس روی سگتان می تواند کاری چالشی باشد. تنها راه مشخص رد گاز ساس، خارش بیش از حد و زیادی لیس زدن است. دیگر علائمی که لازم به ذکر است، نشانه هایی در مدفوع، موهای ریخته شده از پوست، و خون خشک شده در محل خواب سگ شما است.

به یاد داشته باشید تشخیص تفاوت بین گازگرفتگی ساس با گازگرفتگی کنه سخت است. پس در نتیجه ما توصیه می کنیم به دامپزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق تر صورت بگیرد.

آیا ساس می تواند به سگ بیماری انتقال دهد؟

خوشبختانه ساس ها ناقلین بیماری نیستند. هرچند منشا مسئله انتقال بیماری، خارش بیش از اندازه است؛ که می تواند موجب ایجاد زخم باز شود. همچنین، روی پنجه سگ شما چرک و باکتری قرار دارد. در نتیجه، هرچه بیشتر به خارش ادامه دهند، احتمال اینکه در آن قسمت به عفونت ثانویه مبتلا شوند، افزایش می یابد.

علائم آلودگی سگ به ساس

چگونه آلودگی به ساس شروع می شود؟ ساسها از مسافرت مجانی و هیچهایک بسیار لذت می برند. پس احتمال دارند ساس ها از طریق چفت شدن به لباس، مبلمان دست دوم و چمدان، وارد محل زندگی شما شوند. آنها حتی ممکن است در قلاده یا مو سگ شما پنهان شوند، پیش از آنکه میزبان انسان پیدا کنند؛ هرچند به ندرت چنین اتفاقی می افتد.

در اینجا چند نشانه رایج آمده که ساس ها محل زندگی شما را آلوده کرده اند.

  • مدفوع قهوه ای مایل به قرمز
  • تاولهای قرمز روی شما یا سگ شما به خصوص در ناحیه گوش و شکم
  • لکه های خون در محل خواب
  • ساس های زنده
  • موی ریخته شده برنزه رنگ

درمان ساس در سگ ها

دو اقدام عملی وجود دارد اگر مشکوک به رد گازگرفتگی ساس بر روی سگ خود هستید می توانید آن ها را انجام دهید.

یک. اسباب بازی ها و محل خواب سگتان را مورد بررسی قرار دهید. شما باید اسباب بازی ها و محل خواب سگتان را در لباس شویی با دمای بسیار بالا بگذارید تا ساس ها و تخم آنها را بکشد. از طرفی دیگر، اگر شدیدا آلوده باشند، می توانید با رعایت نکات ایمنی، آنها را دور بیندازید.

دو. برای توصیه های حرفه ای، با دامپزشک صحبت کنید یا به او مراجعه کنید. توصیه می کنیم پیش از استفاده از هرگونه دفع کننده ساس، با دامپزشک مشورت کنید. چنین کاری، سگ شما را از واکنش آلرژیک احتمالی به دفع کننده ساس در امان میدارد.

برای درمان ساس سگ به دامپزشک مراجعه کنید

کنترل ساس در حیوانات

اولین قدم برای کنترل ساس، بازرسی دقیق است. توصیه میکنیم دافع حشرات متخصص استخدام کنید تا اطمینان حاصل شود که هیچ نقطه آلوده ای باقی نمانده است.

به محض اینکه شرکت کنترل آفت، آلودگی را تایید کند، قدم بعدی این است که مشخص کنید چگونه خانه تان را از شر ساسها خلاص می کنید. باید خانه تان را برای درمان ساس آماده کنید، و مراحل آماده سازی بستگی به درجه آلودگی دارد. اگر لازم باشد، ممکن است انجام موارد ذیل توصیه شود.

  • پاکسازی محل زندگیتان
  • تمیز کردن پوشاک و محل خواب در لباسشویی با تنظیمات دمای داغ
  • خشکشویی با دمای بالا برای وسایل پارچه ای که نمی توانید بشویید مثل عروسکهای پولیشی
  • جاروبرقی کشیدن همه طبقات و اثاثیه خانه
  • اگر لازم بود، اشیایی که شدیدا آلوده شده اند، محکم در کیسه پلاستیکی قرار دهید و دور بیندازید.
  • درمان ساس با گرما نیز موثر است؛ چرا که آنها در مناطق دور از دسترس نفوذ می کنند تا مطمئن شوند تخم ساس و ساس دفع شده است. فقط افراد متخصص باید این نوع روش دفع ساس را انجام دهند.

نحوه خرید سم ساس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید