نشانه های تهاجم ساس در اتاق

ساس ها یک مشکل بسیار ناخوشایند و ناراحت کننده هستند. علائم تشخیص وجود ساس ها در بسیاری موارد دشوار بوده و سبب می شود درمان و خلاص شدن از دست آنها نیز دشوارتر شود.

محل گزیدگی ساس ها ممکن است با چشم غیرمسلح، با گزیدگی سایر حشرات اشتباه گرفته شود. بنابراین اینکه چگونه نیش ساس را تشخیص دهیم؟ مسئله بسیار مهمی است. شما ممکن است که نحوه برخورد با نیش ساس های موجود در اتاق و نحوه دفع آنها را ندانید و در مواجهه با آنها با مشکلات بسیاری برخورد نمایید. اگر شما نیز نگران وجود ساس در اتاق خود هستید، بهتر است بدانید که راهکارهایی برای بررسی وجود ساس و تشخیص آن وجود دارد که بسیار ساده است. اگر شما علایم وجود ساس را بشناسید و خودتان بررسی های اولیه را در این زمینه انجام دهید، سریعتر می توانید از وجود آنها در اتاق خود باخبر شوید و اقدامات لازم را انجام دهید.

آیا می توانید ساس ها را ببینید؟

متأسفانه ممکن است که پیدا کردن ساس در اتاق، کار بسیار سختی باشد؛ زیرا علی رغم این که ساس ها حشرات خطرناکی هستند اما بیشتر مردم نمی دانند زمانی که با ساس مواجه می شوند چه عکس العملی از خود نشان دهند.

نوزاد ساس ها پس از 6 تا 10 روز از تخم بیرون می آیند و نمف یا نوزاد نامیده می شوند. این نمف های تازه به دنیا آمده به دنبال خون هستند. ساس ها قبل از بالغ شدن حدود 5 بار پوست اندازی می کنند. ساس ها برای این که به مرحله بعدی رشد خود (پوست اندازی) قدم بگذارند باید حداقل یک بار از خون موجودات زنده تغذیه کنند. البته ساس ها می توانند در روز یک وعده غذا بخورند. آنها ممکن است سالیانه سه یا چند نسل ایجاد کنند.

فعالیت ساس ها

ساس ها بیشتر در هنگام شب فعال هستند؛ به عبارت دیگر ساس ها اغلب شب هنگام از مخفیگاه خود خارج می شوند. بنابراین دیدن و پیدا کردن ساس ها در طول روز نیاز به دقت بیشتری دارد. نیش ساس ها بسیار مشابه با نیش پشه یا سایر حشرات است و اغلب اشتباه گرفته می شود؛ بنابراین بیشتر مردم در برابر گزش ساس ها واکنشی از خود نشان نمی دهند. پس جای تعجب نیست که تا مدت ها تشخیص داده نمی شوند. در حالت کلی اگر بدانید که کجا را جستجو کنید، ممکن است بتوانید ساس ها را بیابید. ساس های بالغ با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده هستند. مکان هایی که در آنها امکان مشاهده ساس ها وجود دارد عبارتند از:

1- تاج تخت

2- پاتختی

3- اتصالات سقف و دیوار

4- در پارگی ها و زدگی های موجود در کاغذ دیواری و یا پانل ها

5- درز و شکاف های موجود در نزدیکی محل خواب، مانند درز در چهارچوب تخت و تشک ها و وسایل شخصی

ساس های بالغ تقریباً به اندازه یک دانه سیب و حدوداً 5 میلی متر هستند. رنگ ساس ها قهوه ای مایل به قرمز است و مسطح و بدون بال هستند. وقتی که از خون میزبان تغذیه نمودند متورم می شوند و آنگاه رنگ بدن آنها به رنگ قرمز روشن تغییر پیدا می کند و چند روز طول می کشد که به رنگ قرمز قهوه ای برگردد.

چرخه زندگی ساس ها

ساس های نابالغ طی 5 مرحله به بلوغ می رسند و بر این اسا طبقه بندی می شوند، آن ها همچنین با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده هستند. اگر چه تشخیص آنها در مراحل اول، بسیار مشکل است. این در حالی است که اندازه تخم ساس ها کوچکتر و مشاهده ی آن ها حتی از ساس های نابالغی که در مراحل اولیه رشد قرار دارند نیز سخت تر می باشد. اما می تواند یک نشانه دیگر از وجود ساس باشد. تخم های ساس اغلب سفید رنگ و مروارید مانند هستند و به صورت خوشه ای یافت می شوند و حدود 1 میلی متر اندازه دارد. ساس ها در نزدیکی محل خواب میزبان خود (انسان ها) گرد هم می آیند. ساس های بالغ و نابالغ در شکل و اندازه های مختلف، دور هم جمع می شوند. در این میان، باقیمانده های پوسته های ریخته شده، مدفوع و تخم نیز وجود خواهد داشت. عواملی که باعث تجمع ساس ها در یک مکان می شوند شامل: بوی خاص، محرک های شیمیایی و عوامل دیگری نظیر رطوبت، دما و روشنایی هستند. این توده ساس ها می تواند در اطراف درب کمد، داخل شکاف های روی رنگ دیوار، اطراف قرنیزها، چوب پرده و وسایل شخصی یافت شوند.

9 علامت و نشانه وجود ساس در اتاق

اکنون به 9 مورد از علائم و نشانه های وجود ساس در اتاق و محل زندگی شما اشاره شده است که سبب می شود به سادگی از هجوم ساس ها مطلع شوید

1- قرمزی همراه با خارش محل گزیدگی

مردم معمولاً خطر وجود ساس ها را تا زمانی که علائمی بر روی بدنشان ایجاد نشود، جدی نمی‌ گیرند. ظاهراً وجود نقاط قرمز رنگ به صورت خطوط زیگزاگی و یا خوشه ای، علامت اصلی گزیدگی توسط ساس ها است. ساس ها توانایی نیش زدن به صورت ردیفی را دارند. گزش آنها اگرچه باعث انتقال بیماری نمی شود ولی بسیار تحریک کننده پوست است و در صورت خاراندن باعث خونریزی و عفونت می شود.

2- عدم خواب راحت در شب

ساس ها اغلب در تختخواب یافت می شوند؛ یعنی جایی که انسان ها بیشتر زمان خود را در طول شب، آنجا می گذرانند. منطقی است که هنگامی که انسان ها در خواب هستند ساس ها بیشترین میزان فعالیت را داشته باشند. اگر هنگام خوابیدن در تختخواب، متوجه ایجاد برجستگی های قرمز رنگ و خارش دار در بدن خود شدید، به احتمال زیاد شما مورد هجوم ساس ها قرار گرفته اید.

3- وجود جای گزش در بازوها و شانه ها

ساس ها تمایل به گزش شانه ها و بازوهای شما دارند؛ یعنی همان قسمت هایی که شما در هنگام خواب تمایلی به پوشاندن آنها ندارید. محلی که ساس ها برای گزیدن انتخاب می‌کنند با محل گزش سایر حشرات نظیر کک ها متفاوت است؛ زیرا کک ها معمولاً اطراف مچ پا را مورد حمله قرار می دهند.

4- یک تخت پر از ساس

اولین نشانه وجود ساس ها کاملاً روشن است: تختخواب! ساس‌ها پس از تغذیه نمودن از خون میزبان، لکه های کوچک تیره رنگ، مانند لکه خون از خود برجای می گذارند. این لکه ها معمولاً در نزدیکی گوشه ها و لبه های تختخواب یافت می شوند. همچنین ساس ها تا رسیدن به سن بلوغ، چندین بار پوست اندازی می کنند. بنابراین ممکن است در هنگام جستجو برای یافتن علائمی مبنی بر وجود ساس ها، پوسته های قهوه ای رنگ و بیضی شکل بیابید.

5- بو

بوی تند و ناخوشایند و بوی کپک زدگی، مانند بوی حوله مرطوب، یکی دیگر از علائم شایع در رابطه با وجود ساس ها می باشد. ساس ها فرومون‌ ترشح می کنند و هنگامی که تعداد ساس ها زیاد باشد، بوی آن می تواند بسیار تند باشد. اگر از اتاق شما چنین بویی به مشام می رسد، بهتر است یک بررسی برای یافتن ساس ها انجام دهید.

 به یاد داشته باشید هجوم ساس ها فقط منحصر به خانه شما نیست؛ آنها می توانند در هر جایی که شما می خوابید، از جمله اتاق های هتل وجود داشته باشند. در این مقاله، چند نکته برای بررسی نشانه های وجود ساس آورده شده است که می توانید از این نکات چه در خانه و چه در مسافرت استفاده کنید.

پوسته ها و مدفوع ساس

6- بررسی برای یافتن ساس ها

تشک و چهارچوب زیر تخت را جدا کرده و گوشه و کنار و درز و شکاف های آنها را کاملاً بررسی نمایید. برای سهولت در انجام این کار از یک ذره بین و چراغ قوه استفاده نمایید. باید به دنبال یافتن لکه های تیره قرمز قهوه ای نظیر لکه خون و پوسته های ریز بیضی شکل حاصل از پوست اندازی ساس ها بر روی تشک و ملافه باشید.

* پوسته حاصل از پوست اندازی ساس ها

به دنبال پوسته های خالی بگردید که ممکن است در محلی که ساس ها گرد آمده و تغذیه می کنند وجود داشته باشد. ساس ها با هر بار تغذیه از خون، رشد می کنند و به سمت بلوغ پیش می روند. آنها طی رشدشان پوسته خارجی خود را می ریزند تا بزرگتر شوند. این فرایند، پوست اندازی نام دارد. ساس ها معمولاً پس از 5 بار پوست اندازی، بالغ می شوند. اگر آلودگی ساس ها گسترش یابد، بدون در نظر گرفتن طول دوره آلودگی، صدها و حتی هزاران پوست حاصل از پوست اندازی ساس ها، در محل، وجود خواهد داشت. این پوسته ها درست مشابه خود ساس ها هستند با این تفاوت که مات و نیمه شفاف هستند. این پوسته ها با توجه با مراحل مختلف بلوغ ساس ها، در اندازه های مختلفی وجود خواهند داشت.

* لکه های حاصل از مدفوع ساس ها

این علائم شامل مایعاتی است که اغلب در هر جایی که ساس ها می روند، یافت می شود. لکه های حاصل از مدفوع ساس با لکه ی خون متفاوت است. از آنجایی که ساس ها معمولاً شب هنگام از مخفیگاه خود بیرون آمده و بر روی میزبان مورد نظر خود تجمع و از خون او تغذیه می نمایند، برخی از افراد فکر می کنند که لکه حاصل از مدفوع ساس ها باید هم رنگ خون باشد. در حقیقت اینگونه نیست. لکه های مدفوع ساس ها به رنگ قهوه ای تیره یا حتی سیاه می باشند؛ چون که خون، توسط ساس، هضم و دفع شده است.

جستجوی ساس در اتاق

7- بررسی اتاق

پس از بررسی کامل تختخواب، به جستجوی بقیه قسمت های اتاق بپردازید. همه وسایل از جمله صندلی ها، کاناپه، پرده ها و لبه فرش ها را بررسی نمایید. نگاهی به داخل کمد و پشت آن، زیر تخت و پشت تاج تخت اتاق بیندازید. همیشه حواستان به لکه های قرمز و قهوه‌ای رنگ باشد.

8- کمد لباس را باز کنید

ساس ها می توانند به لباس ها نیز بچسبند و از این طریق، ماهرانه به نقاط مختلف، منتقل شده و گسترش می یابند. حتماً به وضعیت کمدهای خود دقت نمایید و لباس های خود را از نظر آلودگی به ساس، کاملاً بررسی کنید. وجود ساس ها بر روی لباس به معنای وجود آنها بر روی بدن است.

9- از حس بویایی خود استفاده نمایید

همانطور که گفته شد یکی از روش های تشخیص ساس ها، بوی آنها است بوی فرومون های آنها می تواند بسیار شدید و تند باشد و اغلب گفته می شود که بویی شبیه بوی کپک دارد.

از آنجایی که ممکن است افراد برای مدت طولانی از وجود ساس ها در محل زندگیشان آگاهی نداشته باشند، در این راستا دانستن نشانه های اصلی وجود ساس ها و چگونگی یافتن آنها، باعث موفقیت در مبارزه با این آفات خواهد شد. ساس ها انگل های خارجی هستند؛ بدین معنی که خارج از بدن میزبان، زندگی و از خون میزبان تغذیه می کند. ساس ها حدود 5 الی 7 روز یکبار، زمانی که به میزبان دسترسی داشته باشند، از خون او تغذیه می نمایند.

نشانه های ناشی از گزش ساس

واضح ترین نشانه مبنی بر وجود ساس، گزیدگی توسط آنها نیست. همانطور که آژانس حفاظت از محیط زیست خاطر نشان کرده است: وجود محل گزیدگی بر روی پوست، یک علامت ضعیف مبنی بر وجود ساس است؛ زیرا ممکن است نشانه ای از نیش سایر حشرات نظیر پشه ها و یا مشابه تحریکات پوستی در مواردی نظیر اگزما یا عفونت های قارچی و یا حتی مشابه کهیر باشد. بعضی از افراد هرگز نسبت به گزش ساس، واکنش نشان نمی دهند. معمولاً درصد افرادی که نسبت به نیش ساس ها واکنش نشان نمی دهند، 70 درصد اعلام شده است و بحث های بسیار گسترده ای در این باره صورت گرفته است. یافته های جدید حاکی از آن است که کلید اصلی این امر که آیا میزبان به ماده بی حس کننده موجود در بزاق ساس ها واکنش نشان می دهد یا نه، قرار گرفتن در معرض گزیدگی مجدد توسط ساس ها است. به عبارت دیگر اگر شما توسط ساس ها مورد گزیدگی قرار گرفته اید، به درمانی بیشتر از قطع خارش نیاز خواهید داشت. شما باید هر چه زودتر از تهاجم ساس خلاص شوید.

محل گزش ساس

به دنبال علائم گزش ساس باشید:

1- وجود برجستگی و تورم قرمز رنگ در محل گزیدگی

2- وجود سوزش و خارش

3- وجود چند محل گزش در کنار هم در یک ناحیه

4- خطوط ایجاد شده ناشی از گزیدگی های مکرر

به دنبال یافتن علائم مشخصی نظیر برجستگی های زودگذر قرمز رنگ، خارش دار و متورم و نیز تعداد زیاد گزش ها در یک قسمت باشید.

نحوه درمان محل گزیدگی ساس ها:

اکنون که از علائم وجود ساس ها در محل زندگیتان آگاه شدید، در ادامه نحوه درمان گزیدگی آنها آورده شده است. در صورت مشاهده گزیدگی های متعدد، ترشح، چرک و یا هر علامت از یک حساسیت شدید پوستی و یا عفونت بر روی پوست، سریعاً به متخصص پوست مراجعه نمایید. در غیر این صورت، برای درمان گزیدگی ساس ها توصیه می شود که:

ابتدا محل گزیدگی را با آب و صابون بشویید. این امر به کاهش خارش و نیز جلوگیری از بروز عفونت پوستی کمک شایانی می‌کند. اگر محل گزیدگی با خارش زیادی همراه است، مقداری از یک پماد کورتیکواستروئیدی را بر روی محل آسیب دیده بمالید. شما می توانید فرم ضعیف این پماد را بدون نسخه پزشک از داروخانه تهیه نمایید؛ زیرا کورتیکواستروئیدهای قویتر نیاز به نسخه پزشک دارند.

چگونه می توان از شر ساس ها خلاص شد؟

خلاص شدن از دست ساس ها بسیار دشوار است. برای رهایی از دست آنها به یک استراتژی بسیار حرفه ای و ترکیبی نیاز دارید تا پس از بروز آلودگی، بتوانید به طور کامل محل زندگیتان را پاکسازی کنید؛ به همین دلیل، برای پاکسازی خانه و محل زندگیتان باید با ما تماس بگیرید تا بتوانید بهترین و قویترین سم ساس کش را را برای ریشه کن کردن قطعی ساس ها سفارش دهید.

 

 

نحوه خرید سم ساس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید