چگونه نیش ساس را تشخیص دهیم؟

ساس ها حشرات کوچک، بیضی شکل و قهوه ای رنگی هستند که از خون حیوانات یا انسان ها تغذیه می کنند. ساس های بالغ دارای بدنی مسطح و تقریباً به اندازه یک دانه سیب هستند.

پس از تغذیه از خون، بدن آنها متورم و به رنگ قرمز خواهد بود. ساس ها پرواز نمی کنند اما می توانند به سرعت بر روی زمین، دیوار و سقف حرکت کنند. ساس های ماده ممکن است صدها تخم در طول زندگی بگذارند که هر یک از آنها به اندازه ذرات گرد و غبار است.

ساس های نابالغ، که نمف نامیده می شوند، قبل از بلوغ، 5 بار پوست اندازی می کنند و قبل از هر پوست اندازی به یک وعده خون نیاز دارند. در شرایط مساعد، ساس می تواند طی یک ماه به طور کامل رشد کند و سه یا چند نسل در سال تولید کنند. اگرچه آنها یک مزاحم به شمار می آیند اما تصور نمی شود آنها بیماری ها را منتقل کنند.

محل اختفای ساس

مکان هایی که ساس ها در آن مخفی می شوند:

ساس ها ممکن است از طریق چمدان، لباس، تختخواب و نیمکت و سایر موارد وارد خانه شوند. شکل بدن مسطح آنها باعث می شود که آنها در کوچکترین فضاها حتی فضایی به ضخامت یک کارت بانکی نیز جای بگیرند.

ساس ها دارای لانه هایی همانند لانه مورچه ها یا زنبورها نیستند؛ اما تمایل دارند در مکان های مخفی به صورت گروهی زندگی کنند. مکان های اصلی مخفی شدن ساس ها به طور معمول در تشک ها، چارچوب تختخواب و مبلمان است که در این قسمت ها دسترسی آسانی به انسان ها جهت گزیدن در طول شب وجود دارد. با این حال با گذشت زمان، آنها ممکن است در اتاق خواب پراکنده شوند؛ به هر محل یا شکاف محافظت شده منتقل شوند؛ همچنین ممکن است در اتاق ها یا آپارتمان های اطراف پخش شوند.

از آنجا که ساس ها منحصراً از خون تغذیه می کنند، وجود آنها در خانه، نشانه ای از کثیفی نمی باشد. به احتمال زیاد آنها را هم در خانه های تمیز و هم در کثیف ترین اتاق های هتل ها پیدا خواهید کرد.

زمانی که ساس ها نیش می زنند:

ساس ها عمدتاً در شب فعال هستند و معمولاً هنگامی که افراد در خواب هستند آنها را نیش می زنند. آنها با سوراخ کردن پوست و مکیدن خون از طریق دهان تغییر شکل یافته خود، تغذیه می کنند. ساس ها مابین سه تا 10 دقیقه، حریصانه از خون تغذیه می کنند و سپس بدون جلب توجه، به گوشه ای می خزند.

چگونه نیش ساس را تشخیص دهیم؟

اگر امیدوار هستید که در نبرد با شیوع آفات مخصوصاً حشره ساس، پیروز میدان باشید، بایستی کاملاً بدانید که ساس چیست و چگونه باید با او روبرو شوید. آیا تا به حال با نیش حشره ای از خواب بیدار شده اید؟ این موارد ممکن است علامتی هشدار دهنده برای شما باشد که در رختخواب شما ساس وجود دارد. البته ممکن است حشره ای که شما را نیش زده ساس نبوده و از گونه های دیگری بوده باشد.

4 روشی که می توانید نیش ساس را تشخیص دهید:

نیش ساس ها چه شکلی است؟

اگر به تصاویر مرتبط در اینترنت نگاه کنید، واقعاً در مورد جای نیش ساس دچار اشتباه خواهید شد؛ به این دلیل که بسیاری از عکس هایی که ادعا می شود تصاویری از گزش ساس است، در واقع عکسی از گزش حشره دیگری است.

نیش ساس ها قابل شناسایی نیست؛ زیرا همیشه یکسان به نظر نمی رسند. بعضی اوقات آنها به شکل یک نقطه جوش مانند هستند؛ در بعضی مواقع هم نقاط قرمز رنگ کوچکی هستند که جوش نیستند. بعضی اوقات، آنها برجستگی بزرگی هستند که همان محل گزیدگی است و اطراف این ناحیه، قرمز رنگ و دارای التهاب است. اما نیش ساس، چند ویژگی دارد؛ بدین شکل که تاول چرکی در مرکز گزیدگی وجود ندارد و در مرکز محل گزیدگی، زخمی مشاهده نخواهید کرد و مانند گزش پشه، متورم به نظر نمی رسد. در محل نیش ساس اگر برجستگی وجود داشته باشد، این برجستگی ،سفت و سخت خواهد بود.

گزیدگی های ساس از نظر تعداد چگونه است؟

اگر تعداد نقاط نیش زدگی زیاد است، پس حشرات زیادی شما را گزیده اند؛ مانند کنه، کک، پشه، ساس و غیره. ولی اگر فقط یک نقطه نیش زدگی وجود داشته باشد، احتمالاً هیچکدام از حشرات گفته شده شما را نیش نزده اند. اگر فقط با یک نیش از خواب بیدار شوید، احتمالا نیش عنکبوت بوده است. عنکبوت ها از خون انسان تغذیه نمی کنند. گزش آنها کاملاً تصادفی است؛ بنابراین احتمال اینکه تعداد این گزش ها زیاد باشد، بسیار کم است. آگاهی از این موارد، به شما در رفع آنچه که موجب آزارتان می گردد کمک بسیاری خواهد نمود.

گزش ساس به شکل خطی است

آیا مسیری توسط نیش های متعدد ایجاد شده است با خیر؟

در حالی که کک، کنه و سایر آفات خونخوار، یک بار نیش می زنند، ساس ها چندین برابر (اغلب 3 بار) تغذیه می کنند. این موضوع می تواند به صورت گزش های متعددی در سراسر پوست ظاهر شود که به صورت یک الگو یا مسیر قرار گرفته اند. اگر این چنین نیش هایی در طول مدت سفر بر روی بدن شما ظاهر شود، به احتمال زیاد ساس در رختخواب شما وجود دارد.

چه قسمتی از بدن گزیده شده است؟

برخی از حشره ها فقط به نواحی خاصی از بدن حمله می کنند. کک ها معمولاً پاها و مچ پاها را نیش می زنند. کنه ها تمام بدن از پا تا گردن را نیش می زنند. در حالی که کنه ها می توانند از زیر لباس نیش بزنند؛ معمولاً پشه ها این کار را نمی کنند. پشه ها قسمتی از بدن را که پوشش ندارد نیش می زنند. ساس باعث گزیدگی پوست در هنگام خواب می شوند (البته مناطقی از بدن که به خوبی با لباس پوشانده نشده است) و البته نواحی صورت؛ چون آنها به سمت دی اکسید کربن جذب می شوند.

تشخیص ساس

تشخیص ساس

اگر شما روی بدن خود محل گزش مشاهده می کنید و آنها با معیارهای ذکر شده در بالا مطابقت دارند، چند روش وجود دارد که می توانید توسط آنها شک خود را به واقعیت تبدیل کنید و از گزیده شدن توسط حشره ساس مطمئن شوید. البته بعد از اطمینان یافتن از این موضوع، می توانید با استفاده از سم تخصصی ضد ساس، خود را از تمامی این مشکلات در امان نگه دارید و تمام ساس ها را ریشه کن کنید.

* به دنبال نقاط کوچک ریز و لکه های سیاه باشید. ساس ها در بسیاری از قسمت ها، مدفوع خود را باقی می گذارند. تشک، چارچوب تختخواب، پایه تختخواب، ساعت زنگ دار، پایه تخت، لبه فرش، مبلمان یا لوازم داخلی و هر نوع درز و یا شکافی را که می یابید، بررسی کنید.

* به دنبال پوسته های ریخته شده ساس باشید. ساس ها همواره در حال پوست اندازی هستند. این پوسته ها را می توانید در مناطق آلوده، به صورت پراکنده پیدا کنید. ممکن است رنگ آنها سفید، برنزه یا قهوه ای باشد.

* به دنبال تخم های کوچک، ریز و سفید باشید. تخم های ساس می توانند به صورت جداگانه باشند و یا در یک محل متمرکز باشند. این تخم ها تقریبا 1 میلی متر طول دارند؛ بنابراین خیلی بزرگ نیستند.

* به دنبال ساس بگردید. وقتی برای اولین بار، ساس ها از تخم بیرون می آیند، تقریباً 1 میلی متر طول دارند و رنگشان کمرنگ بوده و شش پا دارند. همزمان با رشدشان، آنها برنزه می شوند و سرانجام قهوه ای رنگ می شوند. شکم یک ساس دارای خطوط چین و چروک افقی و شفاف است. اگر ساس به تازگی از خون تغذیه کرده باشد، این حشره را به رنگ قرمز مشاهده خواهید کرد.

 

 

نحوه خرید سم ساس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید