برای ریشه کنی ساس ها باید آن ها را بهتر بشناسید

ساس ها حشراتی موذی و آفاتی دردسرساز هستند. این حشرات کوچک قادرند با سرعتی باورنکردنی، یک خانه را به قلمروی خود تبدیل کنند. این توانایی، به سرعت بالای تکثیر ساس ها برمی گردد.

برای درک بهتر توانایی تولید مثلی ساس ها، بیایید با هم به بررسی چرخه زندگی آن ها بپردازیم.

تولید مثل و زندگی ساس ها:

یک ساس ماده در هر بار باروری خود که هر چند روز یکبار به وقوع می پیوندد، 3 یا 4 تخم می گذارد. با توجه به عمر یک ساس، می توان تخمین زد که یک ساس در طول زندگی خود، به طور متوسط  بین 300 تا 500 تخم می گذارد.

میزان تخم های تولید شده توسط ساس ماده، تحت تأثیر عواملی چون درجه حرارت محیط و میزان غذای در دسترس، قرار دارد.

در دمای اتاق، تخم ها طی دو هفته به نمف تبدیل می شوند. اما در حالت ایده آل، تخم ها ده روزه هچ می شوند و نمف ها پس از پنج تا هشت هفته به بلوغ می رسند. نمف نامی است که برای نوزادان ساس در نظر گرفته شده است.

در این بازه زمانی، هر ساس چهار مرحله رشد را پشت سر می گذارد و پنج بار پوست اندازی می کند. بین هر مرحله پوست اندازی، ساس ها نیاز به تغذیه از خون دارند.

بطور متوسط طول عمر یک ساس بالغ، بین ده ماه تا یک سال متغیر است.

ساس ها انگل هایی هستند که بطور معمول، روی بدن انسان باقی نمی مانند و پس از تغذیه به محل اختفای خود برمی گردند. اما در صورتی که آلودگی و تهاجم ساس ها شدید باشد، ممکن است با ورود به لباس ها خود را از مکانی به مکان دیگر منتقل کنند.

ارتباط گزش ساس با انتقال بیماری:

هرچند گزش ساس ها آزار دهنده است، اما به عنوان ناقل بیماری، شناخته نشده اند.

ساس ها در هر وعده تغذیه، میزبان را چندین بار می گزند. این مسئله سبب می شود جای نیش ساس، بصورت تعدادی عارضه قرمز رنگ خطی یا خوشه ای در بدن، دیده شود.

ساس ها قادرند بیش از 27 عامل بیماری زا، از جمله هپاتیت ب و ایدز را در بدن خود حمل کنند. با این وجود، انتقال میکروب ها از ساس به انسان، بعید به نظر می رسد و خوشبختانه تا به امروز هیچ گزارشی مبنی بر انتقال بیماری از طریق ساس گزیدگی، به ثبت نرسیده است. 

کم خونی ناشی از گزش ساس

یک بیماری احتمالی در اثر گزش ساس، خطر عفونی شدن محل گزش است. اغلب افراد در اثر خاراندن محل گزیدگی و ایجاد خراش در پوست، میکروب های موجود بر سطح پوست یا دست خود را به داخل زخم انتقال می دهند. این کار سبب بروز عفونت ثانویه در محل گزیدگی می شود.

بیماری دیگر ناشی از ساس ها، کم خونی است. در موارد نادر، تهاجم شدید ساس ها می تواند باعث ایجاد کم خونی در میزبان شود. البته بروز کم خونی ناشی نیش ساس، بیشتر در افراد سالمند یا کودکان کم توان دیده می شود.

در برخی افراد نیز، اضطراب ناشی از گزش ساس ها می تواند به بی خوابی و پریشانی منجر شود.

مشخصات ظاهری و عادات و رفتار ساس ها:

ساس ها حشراتی بدون بال و به رنگی مشابه زنگ آهن، هستند. اندازه یک ساس بالغ، در حدود یک دانه سیب است.

در مرحله نوزادی ساس ها شفاف هستند و نمف نامیده می شوند. نمف ها فقط حدود 1 میلی متر طول دارند و به سختی با چشم غیرمسلح دیده می شوند. نوزاد ساسی که به تازگی تغذیه کرده، رنگ قرمز روشن دارد.

ساس ها پرواز نمی کنند و برخلاف دیگر حشرات، لانه ندارند. این حشرات خیلی سریع در همه جا پخش شده و گسترش می یابند. با وجودی که ساس ها لانه ندارند، در هر مکان مخفی که پیدا کنند در گروه هایی به هم می پیوندند.

ساس های تختخواب، حشراتی خون خوار هستند که ترجیح می دهند از خون انسان تغذیه کنند. در صورتی که نتوانند میزبان انسان پیدا کنند، حیواناتی مثل جوندگان کوچک یا حیوانات خانگی را طعمه می کنند.

انتشار و شیوع ساس ها:

ساس های تختخواب با وصل کردن خود به لباس، کیف و دیگر وسایل، از یک مکان به مکان دیگر حرکت می کنند و منتقل می شوند. در واقع اشیاء و وسایل ما، برای ساس ها به منزله وسایل نقلیه هستند.

با وجودی که ساس در چند دهه گذشته در آمریکا ریشه کن شده بود، اما این آفت همیشه در آسیا شایع بوده است.

با وجود گسترش روز افزون میزان مسافرت های خارجی، میزان شیوع ساس نیز در اقصی نقاط جهان افزایش یافته است. چرا که ساس ها به راحتی توسط اقامت کنندگان هتل ها، به مردم کشورهای دیگر منتقل می شوند.

انتقال ساس در مکان های عمومی با حجم بالای رفت و آمد مردم، بسیار شایع است. همچنین ممکن است آلودگی ساس از طریق رختخواب و لباس های آلوده به این آفت، به خانه نیز سرایت کند.

بهترین مکان ها برای اختفای ساس

ساس ها به وسایل چوبی و سطوح پارچه ای علاقه شدیدی دارند. بنابراین، مکان هایی مانند بدنه تختخواب، درز دوخت و گوشه های تشک و فرش ها، بهشت ساس ها هستند.

ساس ها معمولاً نزدیک به میزبانشان می مانند. به همین دلیل اغلب، تشک و تخت خواب ها مکان های شایع برای پیدا کردن این حشرات هستند. در تهاجمات وسیع تر، ساس ها در تمام خانه پراکنده شده و تمام سطوح را آلوده می کنند.

نحوه تغذیه ساس ها:

ساس ها در زمان خواب میزبان خود، بیشترین میزان فعالیت را دارند. آن ها روی پوست بدن حرکت می کنند تا نقطه ای مناسب برای تغذیه بیابند. سپس با تزریق ماده ای بی حس کننده از اندام دهانی خرطومی شکل خود، شروع به مکیدن خون می کنند.

بیشتر افراد هیچگاه گزش را حس نمی کنند. اما لکه های قرمز، برآمدگی و خارشی که طی روزهای بعد پدیدار می شود، آن ها را متوجه گزیده شدن خواهد کرد.

فرایند تغذیه ساس ها حدود پنج تا ده دقیقه طول می کشد. این حشرات در طول شب و معمولاً نزدیک های طلوع خورشید زمانی که میزبان خواب است را برای تغذیه ترجیح می دهند. اما اگر گرسنه باشند و نور نیز کم باشد، ممکن است در ساعات روز هم تغذیه کنند.

ساس ها پس از اتمام تغذیه، دوباره به شکاف خود پناه برده و چند روزی را به هضم غذای خورده شده می پردازند.

ساس ها آفات بسیار مقاومی هستند. یک ساس جوان، می تواند ماه ها بدون تغذیه زنده بماند. ساس های بالغ در این زمینه بسیار مقاومتر هستند، آن ها می توانند بیش از یک سال بدون تغذیه، دوام بیاورند.

یکی از بدترین حقایق موجود در رابطه با ساس ها این است که ساس یکی از آفاتی است که به سختی می توان از شر آن خلاص شد. ساس ها به بیشتر مواد شیمیایی مقاوم هستند. گاهی تنها راه خلاصی از ساس، دورانداختن مبلمان آلوده شده، به نظر می رسد.

از بین بردن ساس کار مشکلی است

اما گاهی حتی دور انداختن وسایل هم اوضاع را بهتر نمی کند. در چنین شرایطی کافی است از سموم بسیار قوی کشنده قطعی ساس بدباگ. آی آر استفاده کنید و ساس ها و دردسرهای ناشی از آن ها را یکباره از زندگی خود پاک نمایید.

هجوم ساس ها را سرسری نگیرید. با سموم کشنده ساس بدباگ، نفس ساس ها را بگیرید.

 

 

نحوه خرید سم ساس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید