ساس و تخم ساس را بشناسیم

برای تشخیص اینکه آیا خانه شما به ساس آلوده شده است یا نه علاوه بر تشخیص علائم به جا مانده از ساس و نیش ساس باید بر مشخصات ظاهری ساس در تمام مراحل زندگی ساس و اندازه آن، شناخت داشته باشید.

اخیراً، با افزایش مقاومت ساس ها در برابر آفت کش ها، هجوم ساس ها در سراسر جهان افزایش یافته است.  اگر حشراتی را با این مشخصات ظاهری پیدا کردید، یا اگر اخیراً مسافرت کرده اید و با گزیدگی حشرات از سفر برگشته اید، باید بدانید که ممکن است با حمله ی ساس ها مواجه شده باشید. هر کسی که مسافرت کند به طور بخصوصی در معرض خطر حمله ساس است و اصلا مهم نیست هتلی که در آن اقامت دارید چقدر خوب باشد!

آن ها همچنین در فضاهای عمومی، اتوبوس ها، کتابخانه ها، بیمارستان ها، سینماها و موارد دیگر نیز یافت می شوند. به گفته متخصصان کنترل آفات، هجوم ساس ها، از دهه گذشته تا کنون بیش از 90 برابر افزایش یافته است.

خبر خوب این است که با درمان سریع و آسان می توان از آلودگی و هجوم ساس جلوگیری کرد و آن را به حداقل رساندمی توانید به سرعت و به راحتی از سموم ساس کش تخصصی استفاده کنید تا مطمئن شوید هر گونه ساسی که ممکن است قبلاً وارد خانه شما شده باشد را از بین ببرید.

ساس ها چه شکلی به نظر می رسند؟

ساس ها حشراتی کوچک با بدن هایی بیضی شکل به اندازه دانه سیب هستند که دارای شش پا و دو شاخک کوچک هستند. رنگ آن ها بسته به سن و همچنین اینکه آیا اخیراً تغذیه کرده اند یا نه متفاوت خواهد بود.

مشخصات ظاهری ساس

تخم های ساس بسیار ریز هستند و رنگ آن ها سفید مرواریدی است. نمف های ساس تا مرحله بلوغ، پنج بار پوست اندازی می کنند در صورت عدم تغذیه، به رنگ زرد مایل به قهوه ای و شفاف هستند.

هنگامی که نمف ها تغذیه می کنند، شکم آن ها به رنگ قهوه ای تیره در می آید و گاهی اوقات خون در شکم آن ها قابل مشاهده است که باعث ایجاد نقش های لکه دار می شود.

ساس های بالغ نیز در صورتی که تغذیه نکنند به رنگ قهوه ای روشن خواهند بود با شکمی مسطح و بیضی شکل ولی در صورت تغذیه کردن به رنگ قهوه ای یا قرمز تیره در خواهند آمد و شکمی گرد و متورم خواهند داشت.

اندازه بدن ساس نیز در طول عمر آن ها متفاوت است. اندازه ساس ها از 1.5 میلیمتر در اولین مرحله نمف تا 5 میلیمتر در ساس بالغ متغیر است.

تخم های ساس چه شکلی اند؟

تخم های گرد و کوچک ساس 1.5 میلیمتر طول دارند. رنگ آن ها سفید یا نیمه شفاف است. اگر آن ها را لمس کنید چسبنده بوده و معمولاً در کنار هم قرار می گیرند.

اندازه های ساس از تخم تا بلوغ

در صورت آلوده شدن خانه به ساس می توانید پوسته های تخم را پس از هچ تخم مشاهده کنید، اما از آنجا که این پوسته ها بسیار کوچک هستند و می توانند به بقایای هر چیزی شباهت داشته باشند، بهتر است به دنبال ساس های بالغ باشید.

به طور متوسط یک ساس ماده بالغ در روز بین یک تا پنج تخم می گذارد. ساس ها تخمگذاری خود را در مکان های غیر قابل دسترس انجام می دهند. مثلاً در شکاف ها یا سطوح زبر به خصوص درزهای تشک و یا هر سطح لایه داری در نزدیکی تخت یافت می شوند.

یک ساس ماده در طول عمر خود قادر است  تا 500 تخم بگذارد. تخم گذاری زیاد ساس ها و به خوبی پنهان شدن ساس ها در درز و شکاف ها باعث می شود تا جمعیت ساس ها سریع گسترش یافته و رشد کنند.

البته شما می توانید خیلی سریع با استفاده از سمومی که برای محیط زیست و انسان بی ضرر هستند، ساس ها را قبل از بیرون آمدن از تخم ها از بین ببرید و به آن ها اجازه گسترش ندهید.

ساس های مرده چه شکلی هستند؟

ساس های مرده بعد از مرگ کوچک شده و از سمت پاهایشان به طرف داخل بدنشان جمع می شوند البته گاهی اوقات سر آن ها هم به سمت وسط بدنشان جمع می شود.

در روش از بین بردن ساس ها با افزایش دما در محیط، آن ها اغلب به سمت داخل بدنشان جمع می شوند، همانطور که در این تصویر مشاهده می کنید.

نمایی از بدن ساس مرده

اگر در حال از بین بردن آن ها با اسپری حشره کش یا سایر محصولات مشابه هستید، جالب است بدانید که ساس ها می توانند در تلاش برای جلوگیری از مرگ، پوست اندازی کنند.

علائم هجوم ساس ها

ساس ها علائمی از خود به جا می گذارند که بهترین راهنما برای شناخت ساس و نابودی آن خواهد بود. بارزترین آن ها لکه های تیره ی قرمز رنگ یا رنگی مشابه زنگ زدگی آهن است که ناشی از فضولات ساس ها می باشد. این موارد بیشتر در قسمت هایی که ساس ها در آن پنهان می شوند مثل لبه های زیرین تشک، مشهود است.

علائم به جا مانده از ساس روی ملحفه

همچنین باید مراقب تخم ها و پوسته های به جا مانده از پوست اندازی باشید که غالباً در همان مکان لکه دار قرار دارند.

از علائم هجوم ساس به خانه می توان به بوی شدید ساس ها نیز اشاره کرد. بوی ساس ها  شبیه به بوی جوراب کثیف، بوی تمشک فاسد شده و یا بوی تخم گشنیز می باشد.

اگرچه بوهای ناشی از ساس در مراحل اولیه از آلودگی ممکن است برای انسان قابل تشخیص نباشد اما برای حیوانات به خوبی قابل تشخیص است. به همین دلیل در صورت داشتن حیوان خانگی، می توانید زودتر به مکان اختفای ساس ها پی ببرید.

استفاده از حیوان خانگی برای پیدا کردن سریعتر ساس ها در خانه

به یاد داشته باشید وقتی به دنبال ساس ها هستید بهتر است یک ساس را برای اثبات آلودگی ها پیدا کنید. دانستن علائم فوق مفید است اما زمانی که شما درباره ی وجود ساس ها در خانه مضطرب می شوید، دچار وسواس فکری شده و هر آلودگی عمومی را نشانه ای از ساس فرض می کنید.

از بین بردن ساس ها با افزایش دما در محیط

بالا بردن دمای محیط، در صورت امکان، از موثرترین راه های مبارزه با ساس ها است. آن ها در عرض یک دقیقه در دمای 50 درجه سانتیگراد می میرند!

اگر قادر به استفاده از این روش باشید، بسیاری از وسایل خانگی را از وجود ساس ها پاکسازی خواهید کرد. وسایلی نظیر: صندلی ها، مبل ها، چمدان ها، فرش ها، کفش ها، کتاب ها، پرونده ها، لباس ها، ملافه ها، وسایل الکترونیک و موارد دیگر. اما در بسیاری از موارد امکان فراهم آوردن شرایط برای پاکسازی محیط از ساس با این روش وجود ندارد. به همین دلیل ما ساده ترین و موثرترین روش را به شما پیشنهاد می دهیم. استفاده از سموم ساس کش قوی که بهترین نتیجه را در کمترین زمان برای شما به ارمغان می آورد.

 

 

نحوه خرید سم ساس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید