ساس ها را چطور پیدا کنیم؟

نامطلوب ترین چیزی که هر فردی در مقابل آفات خانگی می تواند تجربه کند این است که این آفات در جایی دور از دید پنهان شده باشد و ساس ها نیز دقیقا از این نوع آفات هستند.

 آن ها بین محیط های تمیز و کثیف یا عمومی و خصوصی تمایزی قائل نیستند. علاوه بر این، محیط های جمعی و شلوغ با مکان های مخفی زیاد، کنترل ساس ها را سخت می کند.

ساس ها که به ساس های تختخوابی نیز شناخته می شوند به بسیاری از مهره داران خون گرم مانند جوندگان، سگ ها و گربه ها جذب می شوند اما انسان میزبان ترجیحی آن ها است. این حشرات به گرما، حرارت و دی اکسید کربن بدن جذب شده و ساس ها می توانند این نشانه های میزبان را از حدود یک متر دورتر نیز تشخیص دهند.

اینکه ساس تختخوابی کجا پنهان می شود، به محل دسترسی به خون میزبان بستگی دارد و تغذیه از خون به شدت به فراهم شدن موقعیت مناسب بستگی دارد. بیایید به پر تکرارترین سوالاتی که در مورد محل اختفای ساس ها پرسیده شده است، نگاهی بیندازیم و  در ادامه به آن ها پاسخ می دهیم.

 

محل اختفای ساس‌ها به شرایط زیستی آنها بستگی دارد. برخی از ساس‌ها ممکن است در مکان‌هایی مثل لای دوخت پارچه ها و لباس ها باشند. بقیه ممکن است در پشت تابلوی های دیواری یا حتی در سوراخ‌ها مخفی شوند.

 

اطلاعات دقیق‌تر ممکن است بستگی به نوع ساس و محیط زیست خاصی که در آن زندگی می‌کنند، داشته باشد

 

پر تکرارترین سوالات در مورد محل اختفای ساس ها

یک. ساس ها طی روز کجا پنهان می شوند؟

دو. ساس ها بیشترین فعالیت خود را در شب دارند، پس با شروع روز چه اتفاقی برای آن ها می افتد؟

سه. آیا ساس ها می توانند روی بدن انسان پنهان شده و زندگی کنند؟

چهار. ساس ها تخم هایشان را کجا پنهان می کنند؟

پنج. علائم وجود ساس در خانه چیست؟

علائم وجود ساس در خانه چیست؟

شناخت رفتار ساس تختخوابی و اینکه چگونه تغذیه، زندگی و تولید مثل می کنند، می تواند به شما در پیدا کردن منشأ آلودگی قبل از تکثیر، گسترش آن و همچنین کنترل ساس بعد از رفع مشکل کمک کند.

ساس های تختخوابی معمولا مسافت های خیلی طولانی را حرکت نمی کنند و چون بال ندارند به ماندن در نزدیکی میزبان تمایل دارند. شواهد نشان می دهد که ساس ها بیشتر در چهارچوب تخت، تشک و ملحفه پنهان می شوند.

ساس ها فقط برای تغذیه جذب میزبان می شوند و در ساعاتی غیر از تغذیه، ممکن است در نزدیکی مبلمان، پشت قاب عکس و زیر ریشه های فرش پیدا شوند. شکل مسطح آن ها، پنهان شدن در درزها و شکاف ها، کف پوش ها، پریز برق و دیگر سوراخ های باریک داخل یا خارج خانه را برایشان میسر می سازد.

با اینکه آن ها بیشتر در شب فعال هستند، اما اگر گرسنه باشند در تمام طول روز نیز تغذیه خواهند کرد.

اگرچه احتمال آلودگی ساس ها در اتاق خواب بیشتر است، اما باید این را دانست که آن ها ممکن است در هر جایی که افراد ممکن است به خواب یا استراحت بپردازند نیز وجود داشته باشند. بعضی از این مکان ها عبارتند از: کوسن های سالن های انتظار و هواپیما، نیمکت های اتوبوس و قطار، صندلی ها و مبل ها در اتاق نشیمن، انبارها، ادارات و دفاتر.

برای کاهش خطر هجوم ساس تختخوابی، باید اقدامات احتیاطی را همیشه در نظر بگیرید. مثلاً تا قبل از بررسی تمام محل های اتاقتان در هتل و مطمئن شدن از عدم نشانه ی وجود ساس، چمدانتان را روی یک سطح سفت و جایی که فرش نشده است بگذارید.

در سفر ها مراقب ورود ساس به چمدانتان باشید

ساس ها می توانند در بدن تان پنهان شوند؟

ساس ها به افرادی جذب می شوند که به مدت کافی غیر فعال باقی مانده اند مانند کسانی که مشکل حرکتی دارند و یا افرادی که در خواب هستند تا بتوانند به راحتی از خونشان تغذیه کنند. پس لازم نیست نگران این باشید که آیا ساس ها در بدنتان پنهان می شوند یا خیر؟ ساس ها بر خلاف شپش ها برای زنده ماندن به گرمای بدن انسان و تغذیه مداوم از خون نیازی ندارند. همچنین برخلاف کنه ها، ساس ها خودشان را به میزبان انسان نمی چسبانند اما می توانند از فردی به لوازمش مانند کت، چمدان یا مبلمان منتقل شوند.

ساس ها می توانند 1.5 تا 6 متر از محل اختفای خود برای تغذیه از خون، دور شوند. فرآیند تغذیه ساس ها از خون معمولا حدود 3 تا 12 دقیقه طول می کشد، در حالی که بیشتر افراد در زمان گزش و تغذیه ساس از خون، متوجه حضور ساس روی پوست بدنشان و یا گزش ساس نمی شوند اما پس از آن به علت عکس العمل پوست نسبت به بزاق ساس، برآمدگی های خارش دار ایجاد شده و باعث آشفتگی برای فرد حتی بیشتر از یک هفته می گردد.

زمانی که تغذیه ساس به پایان می رسد، به محل اختفای خود بازگشته و شروع به هضم خون می کند. ساس های نر و ماده بین هر پنج مرحله ی نمفی نیاز به یک وعده خون دارند.

در شرایط مطلوب با دسترسی به خون میزبان، فاصله ی زمانی معمول بین نوبت های تغذیه ی ساس بین 5 تا 15 روز است.

ساس تختخوابی در دمای هفت درجه سانتیگراد هم می توانند زنده و فعال باقی بمانند اما وقتی دما به 45 درجه سانتیگراد برسد، خواهند مرد.

برای کشتن ساس ها با به کار بردن حرارت بالا، دمای اتاق باید بیشتر از این مقدار باشد تا با حرارت پایدار، بدون در نظر گرفتن اینکه ساس ها کجا پنهان شده اند، همه ی آن ها کاملاً کشته شوند.

ساس های تختخواب معمولا هر مکانی که میزبانی برای تغذیه داشته باشند یافت می شوند.

ساس های تختخواب تخم هایشان را در کجا پنهان می کنند؟

ساس های ماده بالغ از پروتئین خون استفاده کرده تا تخم ها را تولید کنند و برای جفت گیری آماده شوند.

پس از جفت گیری، ساس های ماده تخم هایشان را در مکان هایی دور از دسترس پنهان می کنند. آن ها تلاش می کنند که تا حد امکان به منبع غذا دسترسی داشته باشند و به دنبال شکاف ها و سوراخ ها، حتی درز بالش ها، برچسب تشک ها و دیگر محل های دور از دسترس می گردند. ماده ی چسبناکی که توسط ساس ماده ترشح می شود به تخم ها کمک کرده تا به سطوح بچسبند.

ساس ها تخم هایشان را دور از دسترس پنهان می کنند

هر ماده ممکن است هر روز یک تا سه تخم و در کل طول زندگی 500-200 تخم بگذارد. طول عمر یک ساس بین 6 تا 12 ماه بوده اما در صورت مطلوب بودن شرایط برای ساس می تواند بیشتر زنده بمانند.

دوره زندگی تخم ساس بسته به شرایط بین 4 تا 5 هفته طول می کشد. تخم های ساس، کوچک و سفید رنگ است که بدون بزرگنمایی به سختی دیده می شوند.

زمانی که دما از 21 درجه سانتیگراد بیشتر باشد، تخم ها طی 7 تا 10 روز هچ شده و این فرآیند در دماهای پایین تر به مدت زمان بیشتری نیاز دارد. نمف های تازه بیرون آمده یا ساس های نابالغ به سرعت به دنبال منبعی برای تغذیه از خون هستند.

دانستن اینکه ساس ها تخم هایشان را در کجا پنهان کرده اند، به شما در پیدا کردن سریع ساس ها کمک کرده و اجازه نمی دهد که آلودگی گسترده تر شود.

برای فهمیدن اینکه ساس های تختخوابی در کجای منزلتان پنهان شده اند، تعلل نکنید.

اگر شما مورد هجوم ساس ها قرار گرفته اید، بهترین کار این است که قبل از گسترش آلودگی آن را پیدا کنید. زیرا درمان یک هجوم جزئی، بسیار کم هزینه تر و آسان تر از درمان کردن آن پس از گسترش است.

پیدا کردن ساس در مراحل اولیه سخت تر است. حشره ای مثل سوسک فرش شباهت زیادی به ساس داشته و ممکن است در مراحل ابتدایی، یعنی تشخیص نوع آفت، ما را دچار سردرگمی کند. همچنین در صورت تشخیص اشتباه، ساس ها زمان کافی برای پخش و گسترش در سایر نقاط خانه را نیز پیدا خواهند کرد. حتی گاهی ساس ها می توانند به خانه های مجاور نیز سرایت پیدا کنند.

برای تشخیص وجود ساس می توان به علائمی که از خود بر بدن ما به جای می گذارد توجه کرد. برآمدگی های قرمز روی پوست نشانه های ضعیفی از وجود ساس تختخوابی هستند. اما گزش ساس ها می تواند مشابه گزش دیگر حشرات مانند کک یا کنه باشد، همچنین شبیه به بثورات پوستی مانند اگزما یا عفونت قارچی و یا حتی کهیر باشد. واکنش به نیش ساس در کودکان می تواند با بزرگسال متفاوت باشد. بعضی افراد هم هیچ واکنشی به گزش ساس تختخواب ندارند و همین تشخیص ساس را در روزهای اولیه مشکل خواهد کرد. ما در اینجا به بررسی نشانه های وجود ساس می پردازیم.

برآمدگی های قرمز و خارش دار روی پوست از علائم ساس هستند

به دنبال نشانه های ساس تختخواب بگردید

روش دقیق تر برای تشخیص هجوم احتمالی، جستجوی علائم فیزیکی ساس تختخواب است. در زمان تمیزکردن، تعویض ملحفه یا اگر چند روزی خانه نبوده اید، به دنبال این نشانه ها بگردید:

یک. لکه های به رنگ قرمز یا زنگی روی ملحفه یا تشک که به علت له شدن ساس ها به وجود آمده است، دلیل دیگر وجود لکه های قرمز این است که بیست درصد زمان هایی که ساس های بالغ و نمف های بزرگتر در حال تغذیه هستند، خون اولیه ای را که خورده اند دفع می کنند.

دو. نقاط تیره بسیار ریز که فضولات ساس تختخوابی است و ممکن است اثری مشابه اثر ماژیک روی پارچه داشته باشد

سه. تخم و پوسته های تخم که بسیار کوچک بوده و در حدود یک میلی متر هستند. رنگ این تخم ها و پوسته های نازک آن، که حاصل هچ شدن تخم هاست، زرد کم رنگ است. دلیل وجود مقدار زیادی از پوسته ها این است که ساس ها برای رشد از مرحله ای به مرحله ی دیگر پوست اندازی می کنند.

چهار. مشاهده ساس های زنده

ساس های تختخواب در چه محل هایی پنهان می شوند؟

درز و بندهای تشک های قدیمی که محل زندگی ساس های بالغ، پوسته های حاصل از پوست اندازی، فضولات و تخم های ساس ها است.

زمانی که ساس ها تغذیه نمی کنند، در مکان های متفاوتی پنهان می شوند. ساس ها را می توان در اطراف رختخواب، درزها و برچسب های تشک و ملحفه ها، درزهای موجود در کاغذ دیواری ها، پشت قاب عکس، تاج تختخواب ها و حتی در شکاف موجود بین لوله کشی ها و دیوار پیدا کرد.

ساس ها در چه محل هایی پنهان می شوند

اگر اتاق به شدت با ساس آلوده شده است می توانید آن ها را در این محل ها نیز بیابید:

یک. درزهای صندلی و نیمکت، بین بالش ها، در بین تاشدگی پرده ها

دو. اتصالات کشوها

سه. پریزها و دوشاخه های برق

چهار. زیر کاغذ دیواری های شل شده و وسایل تزئینی آویزان

پنج. گوشه های اتاق

شش. محل برآمدگی سرپیچ ها

از آن جایی که ساس ها ضخامتی برابر یک کارت اعتباری دارند و اندازه های بسیار کوچکی دارند می توانند در یک شکاف به ضخامت کارت اعتباری به راحتی پنهان شوند. این موضوع روش های مبارزه با ساس ها را محدود خواهد کرد. بهترین و سریع ترین راه برای مقابله با ساس ها استفاده از سموم قوی ضد ساس خواهد بود که قابلیت نفوذ به تمام درز و شکاف ها را داشته باشد.

 

نحوه خرید سم ساس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید