تشخیص ساس در هتل

شواهد نشان می دهند که افزایش سفرهای بین المللی باعث ازدیاد شیوع ساس شده است. متصدیان هتل به علت رفت و آمد بالای افراد، در معرض تجمع و گسترش آلودگی ساس هستند.

اصلاً ساس چیست؟ آیا می دانستید هجوم ساس تختخواب در کشورهای مختلف در حال افزایش است؟ با این شرایط با شروع فصل تجارت و سفر به نقاط مختلف، چگونه می توانید از نام برند و شهرت و اعتبار خود حفاظت کنید؟ آموزش به تیم نظافت هتل در مورد چگونگی کشف اولین نشانه های ساس تختخواب یا اینکه آن ها از کجا می آیند، قدم ضروری و مهمی است که به هتلداران این امکان را می دهد تا در صورت تهدید آفت، از مهمانان هتل و اعتبار خود محافظت کنند.

1. کل اتاق را بازرسی کنید

یک تصور غلط راجع به ساس تختخواب این است که آن ها فقط در چهارچوب تختخواب و درز تشک یافت می شوند؛ اما آنها در شکاف ها و درزهای ریز نزدیک محل خواب مثل چهارچوب در یا زیر قفسه ها نیز پنهان می شوند.

در زمان بررسی اتاق هتل، هتلداران باید این موارد را نیز بررسی کنند:

* در امتداد درزها، داخل کاورها و اطراف زیپ مبل و صندلی

* در محل هایی که مبل، فرش و قرنیز با دیوار اتصال دارند

* در درز و شکاف درب ها و کشوها و همچنین لولاها

* اطراف اشیای تزئینی مثل لوسترها و قاب عکس

بررسی وجود تخم ساس

2. به دنبال تخم ها بگردید

تخم ساس ها نشانه ای از آلودگی می باشد. آیا می دانستید تخم ساس ها هرروز در دسته های 1 تا 5 تایی گذاشته می شوند؟ آن ها حدوداً 1 میلی متر طول داشته و شبیه یک دانه به رنگ سفید شیری هستند. تخم ساس معمولاً به صورت تکی یا خوشه ای در لابه لای شکاف ها مثلاً درزهای مبلمان، دیوار ها و کف خانه وجود دارد. در زمان بررسی یک اتاق برای پیدا کردن ساس، مهماندار یا متصدی هتل باید به دنبال تخم ها نیز باشد. اگر شما هر تخم ساسی پیدا کنید، باید فوراً با استفاده از سم تخصصی ضد ساس، برای ریشه کن کردن آنها اقدام نمایید.

3. اتاق های مجاور را بازرسی کنید

در هتل ها، ساس به راحتی می تواند به اتاق های مجاور، بالایی یا پایینی گسترش پیدا کند. پس از تشخیص نشانه های ساس، توصیه ی قوی می شود که مسئولین هتل، اتاق های مجاور را هم بازرسی کاملی انجام دهند.

4. لکه ها را بررسی نمایید

پس از اینکه ساس ها از خون تغذیه می کنند معمولاً دفع مدفوع دارند. فضولات ساس ها می تواند به شکل لکه های سیاه و تیره در تشک و اطراف آن پیدا شود متصدیان هتل باید مراقب هرگونه لکه ی مشکوکی در اطراف این محل ها باشند تا به پیدا کردن نشانه ای از ساس ها کمک کند.

5. بو بکشید

پوسته های ریخته شده، مدفوع و فرومون ترشح شده از ساس، بویی ناخوشایند و شیرین تولید می کند. تشخیص این بو می تواند نشان دهنده آلودگی وسیعی در هتل شما باشد. متصدیان هتل باید از بوی ناخوشایند ساس آگاه بوده و اگر بویی عجیب و نامطلوب در اتاق نشیمن وجود داشته باشد، منشأ آن را کشف کنند.

بررسی شکایات مشتریان

6. شکایات مشتری را بررسی کنید

شکایات مشتری در مورد گزش حشرات، خواه اینکه حضوری باشد یا آنلاین و از طریق سایت، شاید نشان دهنده ی این باشد که شما در خطر آلودگی و هجوم ساس قرار گرفته اید. اگرچه تشخیص گزش ساس به آسانی میسر نمی باشد؛ چرا که هر کس واکنش متفاوتی به آن نشان می دهد؛ اما هرگونه شکایت یا اعتراضی از مشتریان در مورد گزش باید فوراً پیگیری شود. این کار برای جلوگیری از هر گونه خدشه به اعتبار هتل، واجب است.

نیش حشرات می تواند با گزش ساس اشتباه گرفته شود. به یاد داشته باشید که پشه و کک هم می توانند انسان را بگزند.

چگونه ساس تختخواب در هتل می تواند باعث از بین رفتن درآمد شغلی شما شود؟

شیوع این ساس ها طی دو دهه ی گذشته افزایش داشته است. حفاظت از شهرت، یکی از مهمترین فاکتورهایی است که هتلدار باید مراقب آن باشد. تنها یک تجربه ی منفی توسط مهمان، درست یا غلط، می تواند توسط خبرهای محلی یا رسانه های اجتماعی به سرعت پراکنده شده و باعث کاهش درآمد سالانه ی شما گردد. طبق بررسی های انجام شده، در تعطیلات، مردم بسیار محتاط می شوند؛ چرا که 56% آن ها تحقیقی در مورد محل اسکان انجام می دهند که آیا قبلاً، در آن جا آلودگی به آفت یا حشره وجود داشته است یا خیر.

نظرسنجی نگرش عمومی

محققان یک دانشگاه و یک مرکز کنترل آفات، یک نظرسنجی از تجار و مردم در تعطیلات در مورد علم، تجربه و نظرشان راجع به ساس در هتل ها انجام دادند.

توانایی تشخیص یک ساس

به پاسخ دهندگان نظرسنجی، تصاویری از مورچه، موریانه، شپش، کنه و ساس، نشان داده شد و از آنها خواسته شد که ساس را تشخیص دهند. فقط 23% توانستند جواب صحیح بدهند و 77% مردم نمی توانستند ساس یا گزش آن را تشخیص دهند. این بدین معنی است که 77% شرکت کنندگان نظرسنجی، ساس را نمی شناسند و در نتیجه این را نشان می دهد که مشتریان هتل اگر دیگر حشرات را هم ببینند احتمالاً از وجود ساس شکایت خواهند کرد. گزارش هایی از مهمانان هتل وجود دارد که به اشتباه، تشخیص ساس داده اند و این اعتراض را در رسانه های اجتماعی پخش کرده اند.

نظرات آنلاین درباره ساس ها

عکس العمل نسبت به نظرات آنلاین ذکر شده درباره ساس ها

انتقادات و نظرات آنلاین، یکی از مهمترین فاکتورهایی است که مسافران برای انتخاب هتل مورد نظر جهت تجارت یا اوقات فراغت خود، آنها را بررسی می کنند. پس آگاهی از عکس العمل مسافران به گزارش ها یکی از مهمترین راهنماها برای اولویت بندی رسیدگی به نظرات است. در سال 2013، یک هتل، از یکی ازمهمان هایش که با ساس مواجه شده بود و یک پست منفی منتشر کرده بود، به علت خسارت مالی شکایت کرد. هرچند که هتل در جبران خسارت برنده شد، اما این داستان و نظرات پیرامون آن، همچنان در رسانه های اجتماعی موجود است و همچنان در حال خدشه دار کردن اعتبار هتل و درآمد سالانه ی آن است.

طی نظرسنجی، از مردم پرسیده شد که اگر در بررسی آنلاین وضعیت یک هتل، به یک مورد اشاره شده از ساس برخورد کنند، چه خواهند کرد؟ 84% افراد پاسخ دادند که اگر آلودگی ساس در هتلی وجود داشته باشد، بعید است که آن را انتخاب کنند. برای یک شرکت بزرگ با چندین هتل، فقط اینکه یکی از آن ها به ساس آلوده شده باشد، باعث می شود بقیه ی هتل ها هم بدنام شوند!

عکس العمل نسبت به ساس پیدا شده در هتل

وقتی از پرسش شوندگان در مورد چندین عامل در هتل و نوع برخورد آن ها با این عوامل، سوال پرسیده شد، آن ها گفتند که مهمترین عاملی که در زمان رسیدن به هتل و البته اقامت در آن بررسی می کنند، تمیزی سرویس های بهداشتی، عدم وجود بوی بد در اتاق ها، دستمال و حوله های تمیز است. فقط 34% عنوان کردند که وجود ساس را هم بررسی می کنند؛ که نشان دهنده ی عدم آگاهی یا تحربه نداشتن آن ها از این جاندار است.

به هرحال اگر افراد در هتل با ساس مواجه شوند، 73% از آن ها گفته اند که به هتلی دیگر نقل مکان کرده و پول خود را پس می گیرند. این دومین مسئله ای بود که مراجعین، به خاطر آن، هتل را ترک می کنند و اولین مورد آن مواجهه با ماده ای مثل خون بود. وقتی از آن ها مستقیماً سوال شد که بعد از پیدا کردن یک ساس زنده چه کار خواهید کرد، 73% گفتند که هتل را ترک می کنند و 38% نیز بیان کردند که در آینده هم در هتلی با این برند اقامت نخواهند داشت.

شاید نگران کننده ترین عامل برای اعتبار هتل ها این بود که 47% گفتند در مورد مواجهه خود با ساس، در رسانه های اجتماعی، پست خواهند گذاشت. گوش دادن به مشتری یکی از مهمترین راه هایی است که شما می توانید با پاسخ مناسب، هزینه های کنترل آفات را به حدأقل برسانید.

انتظار افشاگری

از افراد شرکت کننده در نظرسنجی، پرسیده شد که آیا هتل، در صورت داشتن تجربه ای در گذشته با ساس، باید برایشان توضیح دهد یا خیر؟ 80% پرسش شوندگان گفتند که هتل در این مورد باید به مهمانان اطلاع دهد و 72% نظرشان این بود که هتل باید شیوع ساس را تا یک سال گذشته فاش کند و در صورت تمایل، هر آلودگی دیگری را نیز گزارش دهد. با در نظر گرفتن پاسخ های قبلی در مورد اینکه مسافران، دیگر به آن هتل یا حتی برندهای مشابه آن مراجعه نخواهند کرد، ایجاد یک سیاست مناسب برای کنترل عکس العمل ها به ساس، هم آنلاین و هم غیرحضوری، ضروری و واجب است.

چگونه مسئله ی ساس را مدیریت کنید

این ممکن نیست که از ورود ساس ها به هتل جلوگیری کنید؛ چرا که عموماً توسط مهمانان مختلف، ناخودآگاه وارد هتل می شود. همچنین امکان دارد توسط متصدیان هتل، پیمانکاران و توسط مواردی مثل خشکشویی و وسایل دست دوم، وارد هتل شود. اما به هرحال با یک مدیریت عملی صحیح می توان از شیوع آن به نقاط دیگر پیشگیری کرد.

پیشگیری

بهترین راهکار در مبارزه علیه ساس ها، اجرای اقداماتی مناسب برای جلوگیری از شیوع این آفات است.

* تعمیرات کامل برای کاهش مکان های مخفی و قدیمی

* استفاده از تله های ساس برای کشف آن ها

* آموزش به کارکنان برای تشخیص نشانه های آن

* بررسی کامل اتاق برای پیدا کردن ساس طی فرآیند تمیز کردن

* اگر چیزی کشف شد، اتاق های مجاور، بالایی و پایینی هم باید بررسی شوند تا از گسترش ساس ها جلوگیری شود

* داشتن راهکاری مؤثر برای ریشه کنی آن

* اقدام و روشی سریع در محل برای بررسی اتاق و رسیدگی به شکایت مشتری فعلی یا آنلاین داشته باشید تا اعتبارتان حفظ شود

مدیریت دفع ساس

مدیریت تلفیقی آفات

ساس ها به علت چرخه ی زندگی و عاداتی که دارند به سختی ریشه کن می شوند پس در اینجا نیاز به یک راهکار تلفیقی برای حذف آن ها با کمترین هزینه و خسارت به افراد، محیط و ملک می باشد.

مدیریت تلفیقی آفات، شامل ایجاد سیستم:

* پیشگیری

* بازرسی، تشخیص و تعیین میزان آلودگی

* انجام اقدامات کنترلی

* نظارت بر مؤثر بودن اقدامات کنترلی

ریشه کنی فیزیکی

ساده ترین روش از بین بردن ساس، استفاده از یک جاروبرقی با فیلتر اچ.پی.ای.ای برای تمیزکردن محیط است. این کار می تواند جمعیت زیادی از ساس ها را حذف کند؛ اما اقدامات بیشتری برای حذف تمام آن ها نیاز می باشد.

دفع و خارج کردن ساس ها

ساس ها قابلیت جویدن مواد را ندارند؛ چرا که بخش های دهانی آن ها برای مکیدن خون طراحی شده است. پس پر کردن درزها و شکاف ها، قرار دادن وسایل در کیسه های پلاستیکی یا قرار دادن وسایل خواب در کاور می تواند از ورود و خروج انها جلوگیری کند.

درمان حرارتی

ساس ها، به حرارت های بسیار بالا حساس هستند؛ پس مواجه کردن آن ها با یک حرارت خاص در دوره ی زمانی مشخص می تواند آن ها را از بین ببرد. زمانی که دمای بدن آن ها به 55 درجه سانتی گراد برسد، آسیب، غیرقابل برگشت است. آن ها همچنین با فریز شدن در دماهای زیر 13- درجه سانتی گراد کشته خواهند شد؛ اما این کار به چندین روز زمان نیاز دارد.

 

نحوه خرید سم ساس را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید